Het team dat de diensten voorbereidt ziet steeds meer actuele vragen de kerk indruppelen. De Koude Oorlog, de Vietnamoorlog, de tweede feministische golf en de groeiende acceptatie van homoseksualiteit veranderen de samenleving. Wat te doen met de grote kwesties in de wereld rond welvaart, vrijheid, seksualiteit, machtsverhoudingen, waarheid en leugen tijdens de kerkdiensten? Het leidt in 1969 tot het eerste Open Huis, waarbij de kerk van kerstavond tot en met eerste kerstdag open is voor heel de stad, met de kerstochtenddienst als organisch onderdeel. Trouwe kerkbezoeker Ramses Shaffy treedt op en neemt een stoet stamgasten mee.
Zelfstandig kerkgenootschap
In 1973 verschuift het liturgisch centrum van het hoofdaltaar naar een podium middenin de kerk. Het past binnen het idee van de kerk als overdekt plein, waar voorgangers en gemeenteleden samen ‘de dienst uitmaken’. De Dominicus is in beweging, laat kerkgangers met elkaar in gesprek gaan over geloof, leven en maatschappelijk handelen en trekt zich steeds minder aan van kerkelijke structuren. Terwijl door de secularisatie de kerken snel leeglopen, vinden veel mensen een nieuw onderkomen in de Dominicus, soms als tussenstap op weg naar kerkverlating en soms langdurig betrokken.
In januari 1976 haalt het team van de Dominicus de nationale en internationale pers door in een verklaring de opvattingen van het Vaticaan over seksualiteit aan de kaak te stellen. Het is één van de stappen in het proces van democratisering en verzelfstandiging. In 1979 wordt de Dominicus lid van de Basisbeweging Nederland. Wanneer in 1980 honderd mensen zonder papieren een maand lang onderdak krijgen in de kerk, is dat een ervaring van bevrijding in zowel praktische als religieuze zin. De Dominicus ontwikkelt zich steeds meer tot een democratische, oecumenische vrijwilligersgemeente met kerkdiensten, leerhuizen, pastoraat en maatschappelijke activiteiten. Er is actieve betrokkenheid bij anti-kernwapendemonstraties, de Acht Meibeweging van kritische katholieken en Aids Memorial Day.
In 1989 wordt de Dominicus een zelfstandig kerkgenootschap. Gesprekken met het bisdom hebben, vooral op het gebied van het ambt, de ruimte voor vrouwen in de kerk en zeggenschap over de financiën, niet tot overeenstemming geleid, waardoor een toekomst als rooms-katholieke parochie niet meer past. De Dominicus blijft met het bisdom, de Dominicanen en een groeiende groep belanghebbenden en deskundige partners ieder halfjaar in gesprek over actuele maatschappelijke en religieuze thema’s.
Verbreden en verstevigen
De Dominicuskerk, sinds 1972 een monument, wordt begin jaren ’90 grondig gerestaureerd, inclusief het Adema-orgel. Rond de heropening besteden landelijke media aandacht aan het bijzondere karakter van de Dominicus en van het Open Huis. Ook organisatorisch heeft de Dominicus intussen stevig vorm gekregen met een beleidsraad, liturgisch team, pastores, musici en koor en verschillende werkgroepen, waaronder pastoraat en diaconaat. Binnen het liturgisch team is de balans tussen mannen en vrouwen en tussen katholiek en protestant belangrijk. Liturgie krijgt vorm voor, maar ook met, gemeenteleden en de muziek en het koor worden steeds belangrijker. Het leidt tot een verbreding van het repertoire. In 1997 eert de Dominicus de jarige Bernard Huijbers tijdens een druk bezochte lieddag, maar presenteert ook het Nieuw Liedfonds haar eerste cd met liederen waarvan de teksten zijn geschreven door vrouwen. De Stichting Kerkmuziek Dominicus brengt in 1999 een eerste cd uit met liederen die hun waarde hebben bewezen tijdens de zondagse diensten. In de voetsporen van Huijbers verzorgen Tom Löwenthal, Thom Janssen, Gert Bremer, Paul Valk, Mariëtte Harinck en anderen de composities op deze en volgende cd’s.
Op de bres voor liturgie
De vanzelfsprekende politieke betrokkenheid neemt in de jaren ’00 af. Steeds meer mensen zijn individueel op zoek naar antwoorden op hun levens- en geloofsvragen. Ook binnen de Dominicus verandert het aanbod. Met een gevarieerd liturgisch team en aandacht voor verschillende leeftijdsgroepen blijft de Dominicus een aantrekkelijke gemeente voor een grote groep mensen.
Liturgische teksten en muziek blijven belangrijk – en niet alleen tijdens de eigen zondagse vieringen. De herdenkingsbijeenkomst na het overlijden van Bernard Huijbers in 2003, met een 100-koppig koor, vindt plaats in de kerk waar hij zoveel heeft betekend. In datzelfde jaar plaatsen Dominicusgangers mini-advertenties om het Nederlands Bijbelgenootschap op te roepen de godsnaam in de Nieuwe Bijbelvertaling niet uitsluitend mannelijk en met hoofdletters te gebruiken. Met een landelijke advertentie protesteert de gemeente in 2010 tegen het verbieden van een deel van de liederen van Huub Oosterhuis door de Rooms-katholieke kerk: in de Dominicus blijven ze allemaal klinken. De liturgische opvoering van As I left my father’s house door het gezelschap New Dutch Connections van Bright Richards verbindt in 2013 drie wereldgodsdiensten.
Blijvend in beweging
Ook op andere gebieden werkt de Dominicus meer samen, bijvoorbeeld bij een kunstproject rond de Werken van Barmhartigheid met de Protestantse Diaconie en het Bijbels Museum, een labyrint met stadsklooster Laverna en een indrukwekkende herdenking van de Schipholbrand in 2006. In 2008 wordt in de Dominicus afscheid genomen van de bekende en geliefde pater Jan van Kilsdonk.
In de jaren ’10 houden de Dominicus en de Studentenecclesia voor het eerst enkele gezamenlijke veringen en in 2012 ziet de Haagse Dominicus het licht, geïnspireerd door het Amsterdamse model.
Met een conferentie met als thema Over taal die beweegt en het boek Verbinden en Verdiepen, Dominicus Amsterdam: kerk in beweging laat de Dominicus in 2015 bij het 50-jarig jubileum haar kernwaarden opnieuw zien.