foto-links

raamdom-gr

Toespraken

De overweging is na afloop van de dienst verkrijgbaar in de Dominicus tegen een kleine vergoeding.
Binnen een week (doorgaans) wordt de overweging ook hier gepubliceerd. De titel van de overweging is aanklikbaar (.pdf – N.B. alleen  als het een actieve link, blauw, is – anders volgt het nog of is de tekst er niet).

Onze diensten zijn ook volledig online te beluisteren of (v.a. sept 2020) te bekijken , zowel live als achteraf (ong. 12 maanden). Klik daarvoor in bovenstaande menubalk op de knop ‘Kijk/Luister’.

Hieronder vindt u de toespraken van het huidige liturgisch jaar, voor voorgaande jaren (2007-2022) klik op Toespraken voorgaande jaren.

Jezus – tussen mens een God – Janneke Stegeman (Zondag 22 januari 2023)
Zonder Jezus was er geen christelijk geloof, en trouwens ook geen Dominicus. Mensen van de weg zijn we, een weg waarop we Jezus telkens weer ontmoeten. Als vreemdeling, als vriend (m, v, x), als obstakel, als God? Binnen christelijke tradities is nooit volledige eenstemmigheid geweest over hoe het zit met Jezus. Tegelijk werd eraan gehecht recht te doen aan twee kanten, aan hoe het goddelijke en het menselijke oplichten in Jezus. Hoe echoën zulke oude woorden en gedachten in onze levens?
De orde van dienst vindt u hier

De Drie-Ene – over God die met ons gaat – Germain Creyghton (Zondag 15 januari 2023)
‘De genade van Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de heilige geest zij met u allen’. Deze prachtige slotwoorden van Paulus’ tweede brief aan de Korintiërs zijn tot een rituele formule geworden waarmee vele kerkelijke vieringen beginnen. Maar wat betekenen ze eigenlijk, voor hem, voor ons? En loopt niet elk spreken over de Drie-Ene God het gevaar een ‘formulering’ te worden? Hoe kunnen die prachtige woorden nog krachtige woorden voor ons zijn? We zullen ze beproeven, als de woorden van een nieuw gedicht.
De orde van dienst vindt u hier

Epifanie – Leontien Dekker (Zondag 8 januari 2023)
Het feest dat in het Nederlands vooral bekend staat onder de naam Driekoningen, op 6 januari, heet officieel Openbaring van de Heer: Epifanie (het oud Griekse woord voor verschijning). Anselm Grün maakt het nog specifieker. Hij schrijft: ‘Op het feest van de Epifanie vieren we het verschijnen van de heerlijkheid van God in ons vlees’. Wat betekent het dat Gods heerlijkheid verschijnt in mijn vlees? Dat mijn lichaam de plaats is waar Gods glans zichtbaar wordt?
De orde van dienst vindt u hier

Uitvaart Kees Bouwmeester – Eva Martens (Vrijdag 6 januari 2023)
De orde van dienst vindt u hier

Wie luistert gaat zien met nieuwe ogen – André Wesche (Nieuwjaar, zondag 1 januari 2023)
We staan op de drempel van de eerste dag van een nieuw jaar.
Durven we vooruit te kijken of blijven we op de oude vertrouwde manier kijken, gevangen in gister? Kan het licht van Gods komen ons verlichten?
De orde van dienst vindt u hier

Langer kijken – Marcel Elsenaar (Kerstavond, zaterdag 24 december 2022, 19:00u of 22:00u)
Kerstmis, daar zien we naar uit: een feest van licht in duisternis, een stille nacht . Er is veel nostalgie, herinnering aan vroeger, momenten vervuld van die vrede die in deze nacht is begonnen. Kunnen we dat doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen, oog in oog met de verschillende crises die onze wereld in haar greep houdt? Er is zoveel onrecht, zoveel oorlog, zoveel zorg over onze planeet. Misschien juist nu.
Kerstmis nodigt ons uit om een beetje opnieuw geboren te worden, onze hele menselijkheid te activeren door verhalen te lezen en te zingen. Dat doen we samen, we hebben elkaar daarvoor nodig. Kom daarom met velen. Juist nu moeten we samenkomen, en oog krijgen voor wat onaanzienlijk is als een pasgeboren kind in een stalletje in Bethlehem, als een jong twijgje aan een oude stronk waar niemand meer naar om kijkt.
Kerstmis daagt ons uit om opnieuw te kijken, langer te kijken, onze blik te verwijden. Om vervolgens te handelen naar die brede blik waarin ieder mensenkind telt, waarin verleden heden en toekomst ons iets laten voelen van de eeuwige die leven geeft, vrede geeft, elk moment opnieuw.
De orde van dienst van 19:00 vindt u hier
De orde van dienst van 22:00 vindt u hier

Met wie spreek ik? – Arjan Broers (Vierde advent, zondag 18 december 2022)
Bidden wordt in onze cultuur vaak gezien als iets vreemd vrooms of kinderlijks, als het prevelen van vaste formules of als het indienen van een verlanglijstje bij de Grote Regelaar. Maar in wezen is het een manier om te wortelen in deze wonderlijke werkelijkheid en om er niet zelf het centrum van te hoeven zijn.
Een viering ter voorbereiding van de Langste Nacht: een tocht tussen theater Frascati en de Dominicus op 21 december, uit bekommernis met de velen die gebukt gaan onder de last dat zij het leven zelf zin moeten geven.
De orde van dienst vindt u hier

Laat ons bidden – Henk Hillenaar (Derde advent, zondag 11 december 2022)
Het gebed kan de enige plaats in je leven zijn waar je ‘alles over jezelf zegt’. Bij een verborgen God is wat je zegt immers veilig. Als je die moed hebt en zo een helderder en zelfs gelukkiger mens wordt, ontdek je steeds weer dat de God tot wie je bidt net als jijzelf verandert. En misschien ook dat bidden het meest zinvol en waarachtig is wanneer je het samen doet, bijvoorbeeld in de Dominicus.
De orde van dienst vindt u hier

Uitvaart Els Teulings van Dijk – Juut Meijer (Maandag 5 december 2022, 13:15)
De orde van dienst vindt u hier

Levende stenen – Eva Martens (Tweede advent, zondag 4 december 2022)
(Omdat dit een meditatieve viering was is er geen overweging beschikbaar)
Advent wordt traditioneel gezien als een tijd van inkeer, verwachten, verstillen. Tegelijk is de tijd voordat God als mensenkind op aarde komt chaotisch: vol rampspoed, onheil en duisternis. Dat is in de Schrift zo, en vandaag ook. Het is dan verleidelijk om jezelf terug te trekken in het spirituele, de wereld even te vergeten. Toch roept het evangelie op om contemplatie te combineren met actie.
In deze meditatieve viering onderzoeken we uitnodiging om ‘levende stenen’ te zijn. Om, zo beperkt als we zijn, bouwsteen te zijn voor iets groters.
De orde van dienst vindt u hier

Mij geschiede naar uw Woord – Juut Meijer (Eerste advent, zondag 27 november 2022)
Stilte en gebed zoeken is allereerst iets van samen, zullen velen zeggen. Samen je openen voor wat groter is, samen je laten raken: dat lijkt ons gemakkelijker af te gaan dan alleen. Maar in de stilte van haar huis ervaart een jong meisje, Maria, een ontmoeting op klaarlichte dag. Haar wordt iets aangezegd: een nieuwe geboorte. De vraag is of zij dat zal kunnen laten gebeuren.
De orde van dienst vindt u hier

Een trouwe reisgenoot, mijn vriend de dood – Marcel Elsenaar ( Zondag 20 november 2022)
Het leven lang is de dood een aanwezigheid, een mogelijkheid, onvoorstelbaar en meestal ongewenst. Maar toch. Hoe ga je daarmee om, hoe geef je dat een plek in je leven? Soms zijn er mensen die laten zien hoe ook de laatste fase van leven ‘mooi’ kan zijn, en soms is de dood verdrietig en lelijk. Wanneer ben je daarmee bezig, en sta je stil bij de betekenis van het leven dat eraan voorafgaat? Oog in oog met de dood staan kan betekenisvol zijn en een gezondere samenleving geven dan wanneer we voortdurend doen alsof we onsterfelijk zijn. Dus de vraag is: hoe leef je met de dood?
De orde van dienst vindt u hier

Vandaag stel ik u voor de keuze – Annemarieke van der Woude ( Zondag 13 november 2022)
In het Oude Testament wordt de dood beschreven als de ervaring afgesneden te zijn van het leven en van de Eeuwige, die ons mensen juist uitnodigt om te kiezen voor het leven, ‘voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen’. De ervaring niet meer in verbinding te staan komt ook voor in recent onderzoek naar ‘voltooid leven’.
Annemarieke van der Woude, remonstrants predikant en publicist op het gebied van de dood, houdt de overweging.
De orde van dienst vindt u hier

En adem uit… – Arjan Broers ( Zondag 06 november 2022)
We leven gemiddeld langer en sterven trager dan ooit. Geen wonder dat de vraag naar ‘voltooid leven’ is opgekomen. Maar we moeten niet alleen medisch en juridisch kijken naar wat een goede dood is. Het is op de eerste plaats een spirituele vraag, die ons alert zou kunnen maken op hoe we omgaan met aftakeling, verval, leegte. Volgens de christelijke traditie is dat voluit deel van het leven, zoals uitademen essentieel is voor inademen. Op zoek naar een spiritualiteit van leven en sterven.
De orde van dienst vindt u hier

Allerzielen – Eva Martens ( Zondag 30 oktober 2022)
Al maken we slimme vaccins, satellieten, kweekvlees en sprekende mensgelijkende robots: de dood blijft onafwendbaar. Dat verbindt ons met alle mensen van alle tijden, maar ook met de hele schepping. Een lofzang op de schepping, zoals in Psalm 8, is ook een lofzang op de dood, die net zo onmetelijk is. Op deze zondag gedenken we onze geliefden, die als universums uit ons leven zijn weggegaan, die gaten in ons achterlieten, die onwennig en te groot voelen. Op deze zondag zijn we troostzoekers in een onmetelijke, wonderbare schepping.
De orde van dienst vindt u hier

Het rancuneuze gif – Colet van der Ven ( Zondag 23 oktober 2022)
Rancune is de mens eigen. En speelt onze tijd weer heviger op. Waarom? Wat zijn de wortels van die boosheid? Hoe ontstaat de rancuneuze mens, wat zijn de kenmerken van een rancuneuze beweging? Hoe kunnen we de potentiële rancune in onszelf en in de samenleving tegengaan?
De orde van dienst vindt u hier.

Vloeken in de kerk – Rikko Voorberg ( Zondag 16 oktober 2022)
Is er ruimte voor woede in de liturgie? In de kerk? Te beginnen bij woede over onrecht, over falende machthebbers, over het kwaad. Maar is er ook ruimte voor woede op God zelf? En kan de grofste vloek uit het Nederlandse taalgebied ook een liturgische tekst zijn? Een gefluisterde, verbijsterde vraag of God misschien dit of dat wil verdoemen? De Bijbelse teksten barsten van emotie, van felle discussies, van diepgevoelde vreugde en hartbrekende pijn. Aan de hand van Jeremia en Jezus gaan we op zoek naar een weg voor woede.
De orde van dienst vindt u hier.

God van vergelding – Janneke Stegeman ( Zondag 9 oktober 2022)
God van vergelding, verschijn in luister, geef de hoogmoedigen hun loon, zegt Psalm 94.
En Psalm 58: ‘verheugd is de rechtvaardige als hij vergelding ziet.’ Het idee dat de Levende een God van vergelding is, is moeilijk te verdragen. Dat vond ook de Kroatische theoloog Miroslav Volf. Maar hij was ook getuige van oorlogsgeweld in het voormalig Joegoslavië. Het bracht hem tot de overtuiging dat gelovig leven met ervaringen van grof geweld God vraagt dat vergelding uiteindelijk van God komt.
Ergens, ooit, moeten wie kwaad doen worden gestraft. Toch?
De orde van dienst vindt u hier.

De woede als passie – Germain Creyghton ( Zondag 2 oktober 2022)
In onze door veel emoties geleide samenleving, lijkt woede een steeds grotere invloed te krijgen. Maar wat is woede eigenlijk? Wat is de ‘realiteitszin’ van die heftige passie, die maakt dat we rood aanlopen, de strijd aangaan, in opstand komen? Kan woede redelijk en terecht zijn? In de bijbelverhalen en in de theologische traditie wordt woede op zichzelf niet veroordeeld of geschuwd. Er wordt wel voor gewaarschuwd. Kennelijk staat er iets belangrijks op het spel als deze ‘strijdende’ gemoedsbeweging in ons opkomt. We horen wat woede betekent voor Jacob en vragen ons af wat dat ons nu nog te zeggen heeft.
De orde van dienst vindt u hier.

Geef mij terug de ogen van een kind – Michaël van der Meer ( Zondag 25 september 2022)
In deze dienst neemt de jaarlijkse twaalfjarigenviering een belangrijke rol in. Rupsen worden vlinders, kinderen worden jongvolwassenen. Ze verruilen de basisschool voorde middelbare school. Ze ontgroeien de beschermde wereld van het kind, maar zijn tegelijkertijd nog onvolgroeid in het verantwoordelijke bestaan van volwassenheid.
Deze overgangsfase vraagt om een rite de passage, de markering van een transformatie. Die verandering betreft echter niet alleen de paar jongeren die volgens de Tora of kerkelijke traditie volwassen worden. Ook de gemeenschap waarbinnen die stap naar een nieuw bestaan plaatsvindt, verandert mee. Kinderen worden volwassenen, volwassenen hernieuwen hun blik op God en de wereld met de ogen van een kind.
De orde van dienst vindt u hier.

Ken je mij? – Colet van der Ven (Zondag 18 september 2022)
In de kantlijn van de Bijbelse psalm 139 werd dit lied, aanvankelijk ook Psalm geheten, geschreven. Een lied over gekend en bemind willen zijn. ‘In de kantlijn van psalm 139’. Dat betekent zoiets als: flitsen van gedachten, flarden van gevoelens, neergepend aan de randen van de bladzijde. Maar het betekent ook dat die flitsen en flarden een eigen opvlucht kunnen nemen. Kunnen wegwaaieren uit de kantlijn om zelf een lied te worden. Wat proberen deze oude en nieuwe psalm ons te zeggen?
De orde van dienst vindt u hier.

Terwijl de boer slaapt – Eva Martens (Zondag 11 september 2022)
In juli reed een bus vol Amsterdamse tieners naar Taizé, onder wie een aantal jonge Dominicusgangers. Het werd een week van ontmoeting met zichzelf, met jongeren uit tal van landen en, zeggen we met schroom, met God.
De jongeren delen iets van hun ervaringen in deze meditatieve viering in de stijl van het internationale oecumenische jongerencentrum. Ze delen er ook iets van de diepe stilte die ze er hebben ervaren. We lezen het verhaal van ‘het zaad dat ontkiemt en opgroeit terwijl de boer slaapt’.
Eva Martens, die mee was naar Taizé, verzorgt de toespraak.
De orde van dienst vindt u hier.

Delf mijn gezicht op – Arjan Broers (Zondag 4 september 2022)
Nog maar 2,5 jaar geleden begon de coronatijd. In een mum van tijd werden we een hybride gemeenschap, met vergaderingen en groepen per zoom en gestreamde zondagse vieringen. We leerden elkaar op een nieuwe manier kennen, via het scherm. En we leerden mensen kennen die van afstand, door heel Nederland en daarbuiten, nu wekelijks met ons verbonden zijn. Want ook al zijn de beperkingen opgeheven, nog steeds zijn velen digitaal betrokken.
Kunstenaar en Dominicusganger Jo-anne de Haan maakte een doek op basis van gezichten van mensen uit de gemeenschap, beginnend bij de wekelijkse ‘Koffie met zoom’, eindigend in de zondagse vieringen in de kerk. Het doek is een ode geworden aan mensen die elkaar ook in een verwarrende tijd opzoeken en willen ondersteunen. En die daarmee, zoals in het lied gezongen wordt, elkaars gezicht opdelven en mooi maken.
De orde van dienst vindt u hier.