Licht leven – veertigdagentijd 2024

14 febr – 17 maart 2024

In de vastentijd denken we vaak aan wat we een tijdje kunnen missen en bezinnen we ons. Van oudsher komen er ernstige thema’s aan bod, zoals lijden of boetedoening. In meer eigentijdse en mindere zware invullingen staat de vastentijd in het teken van zelfzorg en/of zorg voor de ander. En de klimaatcrisis actualiseert de vastenperiode op weer een heel andere en eigen wijze.

De gemene deler is dat de vastentijd ‘een tijdelijke onderbreking’ is. Een periode van bezinning op het gewone, dagelijkse, leven. Onze aandacht gaat uit naar datgene wat onderbroken, ‘onthouden’ wordt: alcohol, Netflix, autorijden, etc.

Maar wat als we de vastentijd nu zouden zien als een oefening in licht leven? De blik richten op wat we ons eigen zouden kunnen maken zodat het leven lichter wordt?

Van onthouding van wat ons onvrij maakt naar het in herinnering brengen -en leven- van wat ons bevrijdt. In deze serie gaan we te rade bij inspirerende mensen en fictieve personages. Figuren die ons helpen te onthouden wat wezenlijk is voor ons bestaan op

© Nina Sprong- Minnaar: ‘Neem je tijd’, https://ninamaakt.nl/

Woensdag 14 februari: Aswoensdag

Lezing: gedicht Judith Herzberg uit het Hooglied en 1 Johannes 4: 7-16
Overweging door Arjan Broers

Het is Aswoensdag én Valentijnsdag. De liefde wordt gevierd op de dag dat ons ingewreven wordt dat we sterfelijk zijn. Het lijkt een tegenstelling, maar dat is het niet. Het wezenlijke is dat wij worden liefgehad, schrijft Johannes in zijn brief. Dat geeft kracht om te leven, ten einde toe, en om te zingen voor we (uit)sterven.

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

 Zondag 18 februari: Bijbelse beloften en kloosterlijke geloften

Lezing: Matteüs 5: 1-16
Overweging door Henk Hillenaar

De oorsprong van de Christelijke Kerk gaat verder dan de Bergrede; kloosters en hun geloften van armoede, zuiverheid en gehoorzaamheid vormden haar fundament. Hoewel Jezus niet opriep tot een leven van armoede, gehoorzaamheid aan mensen of celibaat, waren deze zware geloften essentieel voor de Kerk. Gelukkig evolueert de kerkgeschiedenis. Luther brak met kloosters, toonde dat de Kerk zonder geloften kon bestaan. Nu zien we dat kloosters en hun geloften vervagen, een nieuwe Kerk ontstaat. Voor een lichter leven in de moderne Kerk is de Bergrede onze inspiratie.

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

Henk Hillenaar
foto door Sandra Haverman

Zondag 25 februari: Edith Eva Eger en de gelukkige sprinkhaan

Lezing: Jeremia 29: 4-8
Overweging door Agnes Grond

Als 16-jarige moet Edith Eger in Auschwitz dansen voor dokter Mengele. Zij danst er voor haar leven en overleeft het kamp ternauwernood. In haar latere leven leert zij met pijn en moeite dat je alleen vrij kunt zijn als je de vijanden in je zelf kunt loslaten. Dat zegt ook Jeremia tegen de bannelingen in Babel: blijf niet steken in verzet, maar maak er iets van: de bloei van de stad is ook jullie bloei. Licht of zwaar leven? Ook al hebben we veel niet in de hand, er zijn altijd keuzemomenten, hoe klein ook.

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

Een viering in de Dominicus

Zondag 3 maart: Ton Lathouwers en het vertrouwen

Lezingen: Psalm 18 en Hisamatsu Sin’ichi ‘Gelofte van een bodhisattva’
Overweging door Colet van der Ven

De ontmoeting met de Japanse zenleraar Masao Abe, begin jaren zeventig, was voor Ton Lathouwers, destijds hoogleraar Russische literatuur, een levensveranderende ervaring. Beland op een dieptepunt in zijn bestaan, de ontreddering nabij, bracht deze ontmoeting hem bij de bron waaruit hij sindsdien leeft: vertrouwen. Wanhoop is nooit het antwoord, wanhoop is de vraag.

In deze dienst vindt het ritueel van de handenwassing plaatst.

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

foto door Sandra Haverman

Zondag 10 maart: Ali Ibn Abu Talib

Lezing: Nahj-ul Balagha
Overweging door Enis Odaci

Ali was (na Mohammed) de eerste moslim toen hij op 10-jarige leeftijd trouw zwoer aan Mohammeds missie. Ali werd na Mohammeds heengaan de vader van de mystici in zijn tijd. Waar het christendom diverse kerkvaders kent, wordt Ali vooral de stamvader van de islamitische mystiek genoemd, denk aan de soefis, en hij had de eer geboren te worden in de Kaa’bah, de zwarte kubus is Mekka (‘Gods huis’), hij werd de ‘sprekende Koran’ genoemd, een asceet, een poëet, iemand die licht leefde en onthecht was van alle wereldlijke zaken. Een inspiratiebron voor Ali was de ascetische leefwijze van Jezus en hij vertelde mooie verhalen over hem.

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

Een viering in de Dominicus

Zondag 17 maart: Comfortabel worden met het oncomfortabele

Lezing: Matteüs 11: 25-30
Overweging door Eva Martens

Van de vierde eeuwse woestijnmoeder Amma Syncletica wordt verteld dat zij van rijke afkomst was en voorbestemd te trouwen met een rijke man. Als zij op jonge leeftijd al het fortuin erft van haar familie geeft ze haar bezit weg aan de armen en betrekt een grot waar ze jarenlang in stilte leeft, totdat haar manier van leven op begint te vallen en aantrekkingskracht krijgt. Amma Syncletica werd oud en leed in de laatste fase van haar leven veel pijn, waar ze lichtheid in vond en verbondenheid met Christus.

In onze tijd hebben we vele mogelijkheden om te kiezen voor de comfortabele weg, niet alleen in welvaart en consumptie, maar ook in het wegkijken van het oncomfortabele. Wat is er te winnen, voor ons vandaag in het kijken naar en het aangaan van het oncomfortabele en daarin de lichtheid te zoeken?
En welke aantrekkingskracht kan er vandaag vanuit gaan die we misschien een beetje uit het oog zijn geraakt?

Download de toespraak

Download de orde van dienst

Kijk of luister de dienst terug (na de dienst)

Eva Martens
foto door Sandra Haverman
Licht leven – veertigdagentijd 2024
Naar overzicht thema's