foto-links

raamdom-gr

Concerten

In de Dominicus zijn vaak mooie concerten

Kaarten voor deze concerten kunnen bij de koren en orkesten gekocht worden. Bij elke aankondiging staat een link met informatie. De zaal is gewoonlijk ongeveer een half uur voor aanvang open. Wilt u niet bellen of mailen naar het secretariaat van de Dominicuskerk of de webredactie. Ze kunnen u daar niet helpen.

Zondag 28 november 15u en 17u De Amsterdamse Bachvereniging zingt dit keer muziek uit de spaanse barok.

Deze muziek is aan één kant conservatief, omdat de Spanjaarden zichzelf beschouwden als hoeders van het ware katholieke geloof. Het is een soort renaissance polyfonie, maar met een pittige harmonische “touch”. Van de componist José de Nebra (1702-1768) is de kerkmuziek ouderwets, maar hij is zeer vernieuwend  op het gebied van toneelmuziek, zoals zarzuela en operette.

Bij het lied Vaya de Xácara van Juan Francés de Ibarren (1699-1767) zullen castagnetten klinken.

De 2 zangeressen uit Spanje zijn zeer goede kenners van het spaanse repertoire..

PROGRAMMA

Francesc Valls. Fuga in unisonus

Francesc Valls. Misa regalis: Kyrie

José Marin. Si quieres dar Marcia en lo Çierto

Francesc Valls. Crucem tuam adoramus

José de Nebra. Stabat mater

Christóbal de Morales. Manus tuas

Ginés de Morata. Pues que no puedo olividarte

José de Vaquedano. Luces y cariños

Juan Francés de Iribarren . Vaya de Xácara

Zaterdag 4 december 15.00u Magnificat: Het Hoofdstadkoor zingt weer!

Muziek uit onze favoriete missen en requiems.

Geniet met ons van het Magnificat van Vivaldi, het Kyrie uit de Petite Messe Solennelle van Rossini en het Kyrie uit de Nelsonmis van Haydn, het Sanctus uit de Messe Solennelle van Gounod, het Lacrimosa uit het Requiem van Mozart en het Agnus Dei uit de Mass for Peace van Jenkins.

Als laatste klinkt het Gloria in D (RV 589), misschien wel het beroemdste en meest gezongen koorwerk van Vivaldi. Het vrolijke karakter van deze muziek weerspiegelt Vivaldi’s eigen plezier in het componeren, maar vooral het plezier van het Hoofdstadkoor om weer voor publiek te kunnen zingen.

Uitvoerenden:

Hoofdstadkoor

Barbara Schilstra – sopraan

Alison Metternich – alt

Gerrie Meijers – orgel

Hoofdstadkoor Begeleidingsensemble

Algehele leiding Martin van der Brugge

Kaarten à € 20,- te bestellen via www.hoofdstadkoor.nl en op 4 december vanaf 14.15 uur in de Dominicuskerk

Bij de ingang vragen wij bezoekers vanaf 13 jaar het Coronatoegangsbewijs te tonen.

Dat wil zeggen een bewijs van vaccinatie, herstel of negatieve test, hetzij digitaal (scannen QR-code), hetzij op papier.

Zaterdag 11 december 2021 Aanvang 16.30 uur tot 17.30 uur: Nederlands Projectkoor

Nederlands Projectkoor
Tenor en gitaar en Javier Rodríguez
Piano en bombos Daniel Morcos
Gitaar/ charango / quena Alvaro Pinto Lyon
Dirigent Martin van der Brugge

Kaarten à € 12.75 te bestellen via https://singalongevents.nl/product/toegangskaarten-misa-criolla-en-navidad-nuestra-2/

De wereldberoemde Argentijnse Javier Rodríguez en Daniel Morcos zullen optreden met Misa Criolla, Navidad Nuestra en Argentijnse liederen samen met het Nederlandse Project Koor en de Nederlands-Latijns-Amerikaanse muzikanten Alvaro Pinto Lyon. Geniet van de Argentijnse klanken en waan u even in het prachtige Argentinië!

Over Javier Rodríguez (Foto: Willem Melchior)

Javier Rodríguez brak zijn studie geneeskunde af om zijn passie, de muziek, te volgen, aanvankelijk als zanger en gitarist van populaire en volksmuziek. Als koordirigent ontmoette hij componist Ariel Ramírez. Die herkende in Javier’s heldere, gepassioneerde folklorestem de ideale tenor voor de solopartijen in zijn koormuziek. Sinds 1995 is Javier Rodríguez met de Misa Criolla en de Navidad Nuestra op vele grote podia overal ter wereld te horen

Misa Criolla

Dit bekendste werk van de Argentijnse componist Ariel Ramírez werd gecomponeerd in 1964. Sinds kort was Latijn niet meer de enige toegestane taal in de kerk en Ariel Ramírez greep deze gelegenheid aan om één van de meest baanbrekende missen ooit te schrijven. In de Misa Criolla zit niet alleen volkstaal, maar ook volksmuziek. Het is een mis met Argentijnse ritmes en instrumenten uit het Andesgebergte, zoals de charango (kleine gitaar), de quena (rechte Indiaanse fluit) en de bombo (Argentijnse trom).

Navidad Nuestra

Navidad Nuestra bestaat uit 6 delen met verschillende Argentijnse ritmes die gezamenlijk het klassieke kerstverhaal vertellen, van de aankondiging van de geboorte aan Maria door de engel Gabriel tot de vlucht naar Egypte. Tekstschrijver Félix Luna (1925-2009) heeft ervoor gekozen de scènes te situeren in Argentinië: Jozef en Maria trekken over de Pampa’s naar Bethlehem, de herders komen uit het dorp Aimogasta in de Argentijnse provincie La Rioja.

Coronatoegangsbewijs
Bij de ingang vragen wij bezoekers vanaf 13 jaar het Coronatoegangsbewijs te tonen. Dat wil zeggen een bewijs van vaccinatie, herstel of negatieve test, hetzij digitaal (scannen QR-code), hetzij op papier.

Zondag 12 december 15.00u Concert Musica Aeterna   Lelikoor

Na een coronapauze van 2 jaar, zingt het Lelikoor op 12 december met vernieuwd enthousiasme een nieuw programma: Musica Aeterna.

In Musica Aeterna maakt het koor een muzikale reis langs de emoties uit de coronatijd: vertwijfeling, eenzaamheid, maar ook hoop en verwachting. Het Lelikoor koos voor muziek van de renaissance tot en met de 20e eeuw die deze emoties verklankt.

Op het programma staan werken van Lassus over muziek als het geschenk van de allerhoogste God, van Schütz, Scheidt, Cavalli, Bencini en Bach over hoop en verwachting in deze adventstijd, en van Elgar, Harris, Vaughan Williams en MacMillan over het eeuwige licht en muziek die uit stilte ontwaakt.

Kom luisteren en ervaar samen met het koor hoe fijn het is om met elkaar te genieten van deze mooie koormuziek.

Coronatoegangsbewijs en legitimatie

Voor dit concert heb je een coronatoegangsbewijs en een legitimatiebewijs nodig.

meer informatie:   www.hetlelikoor.nl/concerten

Zaterdag 18 december 2021 – 20.15 uur  en Zondag 19 december 2021 – 15.15 uur

Photonen zingt OORSPRONG

Op de vooravond van het jubileumjaar waarin Photonen zijn 25-jarig bestaan viert, brengt het vocale ensemble o.l.v. Jeroen Spitteler muziek waarmee het zich door de lockdown heeft gezongen: met het rijk geschakeerde a capella-programma OORSPRONG klinken werken uit de Renaissance en hedendaagse koormuziek.

Natuurlijk is er muziek van de twee meesters van de Polyfonie die dit jaar worden herdacht: Sweelinck en Josquin. Van beiden zingt Photonen relatief onbekend werk: van Sweelinck de Cantique de Siméon en het feestelijke Te Deum laudamus en van Josquin het monumentale Memor esto verbi Tui.

Photonen zingt, naast oude muziek, ook graag muziek van deze tijd. Zo brengt het een ode aan de jonge Estse componist, Pärt Uusberg, met Muusika, en volgt het muzikale antwoord dat dirigent Jeroen Spitteler daarop schreef: Oorsprong, dat vorig jaar noodgedwongen digitaal in première ging en Photonen nu voor het eerst live zingt. Beide composities zijn gebaseerd op het gedicht Muusika van Juhan Liiv, waarin de dichter zoekt naar de oorsprong van muziek.

Verder harmonieuze klanken van de jonge Amerikaan Jake Runestad, Let my love be heard en van de Noor Lasse Thoresen. Na zo’n lange concertpauze mag een première ook niet ontbreken: de gelaagde, van weemoed en verlangen doortrokken tekst van Goethe inspireerde Jeroen Spitteler tot een nieuwe toonzetting van Kennst du das Land wo die Zitronen blühn?

Hieromheen meandert de vierstemmige mis van William Byrd. Een mis geschreven voor de afzondering van de schuilkapellen van het Engeland van koningin Elizabeth, nu een parel van de Engelse koormuziek.

Toegang:

Normaal: € 15 online / € 17 aan de zaal

Korting: (CJP, studenten, stadspas groene stip) € 10 online / € 12 aan de zaal

Jongeren tot 15 jaar: € 7 online / € 8 aan de zaal

kaartverkoop en info via: http://www.photonen.nl/concerten

(Programma met pauze)

http://www.photonen.nl

https://www.facebook.com/photonen

EERDERE CONCERTEN:

Zondag 17 november 2019 15,30u: Amsterdamse Händelvereniging  “With Cheerful Notes”

De Amsterdamse Händelvereniging brengt een programma waarvan iedereen zal opfleuren, met Händels vrolijke Chandos Anthem ‘O Praise the Lord with one Consent’ en cantates van Telemann en Buxtehude, beide geschreven voor de hoopvolle adventsweken.

Het koorprogramma zal worden aangevuld en afgewisseld met bijdragen van de solisten en het begeleidend ensemble.

Toegang: 20 euro

Voorverkoop, CJP, Stadspas: 18 euro

Informatie en verkoop kaarten: https://amsterdamsehaendelvereniging.nl/

Zaterdag 16 november 2019 16.00u  Jubileumconcert Amsterdamse Bachvereniging: 50 jaar in de Gloria

De titel “50 jaar in de gloria” is niet alleen een knipoog naar onze verjaardag. Het staat voor het plezier dat we beleven aan het samen muziek maken. Wij zingen voor u uiteenlopende Gloria’s uit de afgelopen vijfhonderd jaar. Van Palestrina, via Monteverdi komen we bij Bach een gaan we via Vivaldi, Haydn en Schubert naar de Leeuw. We eindigen in de huidige tijd met de wereldpremiere van een stuk door koorlid Maarten van Norden speciaal voor ons heeft gecomponeerd.

Presentator Merlijn Kerkhof leidt u door deze muzikale tijdreis heen.

Muzikale leiding dirigent Cor Brandenburg. Met medewerking van barokensemble Arx Ardens en professionele solisten.

Deuren open: 15.15 uur

Aanvang concert 16.00 uur

Entree 25,00 voorverkoop en 27.50 bij aanvang in de kerk

Zaterdag 9 november 2019 15.00u: Lustrumconcert van het UMA Kamerorkest met de negende symfonie van Beethoven.

Het UMA Kamerorkest viert haar 25-jarig bestaan met een grootse uitvoering van Beethovens negende symfonie. Met medewerking van Concerto Cherise, Vocaal ensemble Frascanti en solisten Marene Elgershuizen (sopraan), Martine Straesser (alt), Marcel Reijans (tenor) en Martijn Sanders (bas). Naast Beethoven staan ook de Walzerfolge nr. 2 van Richard Strauss en het Schicksalslied van Johannes Brahms op het programma.

Na de première van Strauss’ opera Der Rosenkavalier waren de critici erg sceptisch over het anachronistische gebruik van walsmuziek. Volgens het libretto speelt Der Rosenkavalier zich af omstreeks 1740 in Wenen terwijl de befaamde ‘Wiener Walz’ pas aan het begin van de 19de eeuw het levenslicht zag. Het publiek liet deze beslommering echter koud en kon de walsen zozeer smaken dat Strauss de walsen uit Der Rosenkavalier bundelde in twee aparte orkeststukken. De UMA vangt het lustrumconcert aan met de Walzerfolge nr. 2 uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss.

Van de omvangrijke koorliteratuur die Brahms heeft nagelaten is Ein deutsches Requiem weliswaar het bekendste, maar zeker niet het enige hoogtepunt. Zeker zo mooi is zijn Schicksalslied op54 (Nederlands: lied van het lot) naar een tekst van Holderlin. Het begin van dit werk schildert de serene rust van de goden. Het vervolg schildert daarop als contrast de tragiek van de mensheid die een dergelijke vrijheid niet gegund is. Hoewel hiermee de tekst van Holderlin ten einde was, liet Brahms het niet bij deze conclusie. Een orkestraal naspel roept de rust van het begin in herinnering, om zo datgene uit te drukken wat, volgens Brahms, door de dichter ten onrechte niet werd verwoord.

Ludwig van Beethovens Negende symfonie is een monumentaal werk. Bovendien is het de eerste symfonie waarin gebruik wordt gemaakt van een koor (en zangsolisten) – vandaar de bijnaam ‘Koor’. Beethoven zette in de Finale van zijn Negende symfonie een gedeelte van Friedrich Schillers beroemde ode An die Freude op muziek. De melodie was van een volkse simpelheid, maar door dat eenvoudige materiaal steeds verder en steeds complexer uit te werken, wist Beethoven de boodschap van de verlossing van de mens, die Schillers ode bevat, tot uitdrukking te brengen. ‘Alle Menschen werden Brüder!’.

Opgericht in 1994 door een aantal oud-studenten, is de Utrechtse Muziekacademie uitgegroeid tot een kamerorkest voor goede, enthousiaste amateurmusici en heeft een vaste plaats in het Utrechtse culturele leven. Het UMA Kamerorkest studeert per jaar minstens twee eigen programma’s in en werkt daarnaast graag samen met koren en goede (zang)solisten. Voor het lustrumconcert is samenwerking aangegaan met twee ambitieuze en goede koren: Concerto Cherise uit Utrecht en Vocaal ensemble Frascanti uit Amsterdam.

Richard Strauss – Walzerfolge 2 uit Der Rosenkavalier

Johannes Brahms – Schicksalslied

Ludwig van Beethoven – Negende Symfonie

Marene Elgershuizen, sopraan

Martine Straesser, alt

Marcel Reijans, tenor

Martijn Sanders, bas

Concerto Cherise & Vocaal Ensemble Frascanti

UMA Kamerorkest

Marco Bons, dirigent

Entree: €17,50 (voorverkoop) / €20,= (aan de zaal)

Kaartverkoop via www.uma-kamerorkest.com

Zondag 3 november 2019 15:30 uur: UVE en Photonen: Vespers van Rachmaninov

Photonen en het Utrechts Vocaal Ensemble o.l.v. Jeroen Spitteler brengen de Vespers van Rachmaninov. Rachmaninov liet zich voor dit prachtige werk inspireren door de muziek uit de Russisch-orthodoxe kerk. Solisten zijn Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor).

Na de eerste uitvoering van de Vespers in 1915 was het enthousiasme van het publiek zo groot dat er onmiddellijk extra concerten werden ingelast. Met de Vespers creëerde Rachmaninov een klassiek meesterwerk voor koor. Het is direct geïnspireerd op de gezongen nachtelijke paaswake van de orthodoxe liturgie die het opstandingsfeest inluidt. Rachmaninov gebruikte de hymnen uit de Russische kerk maar creëerde ook vernieuwende klanken door het samenbrengen van muziek uit de oosterse en westerse traditie. Dit alles balde hij samen in een uur muziek die zowel monumentaal klinkt als verstild, zowel melancholisch als feestelijk.

De gecombineerde krachten van het Utrechts Vocaal Ensemble en van Photonen uit Amsterdam, beide o.l.v. Jeroen Spitteler, staan garant voor onvergetelijke uitvoeringen. Daarnaast zullen beide ensembles zich kort presenteren met een eigen afwisselend programma, met werk van Pärt, Kreek, Holst en Duruflé.

Solisten bij Rachmaninov: Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor)

Toegang

Normaal € 15 online / € 16 aan de zaal

Korting  (CJP, Stadspas, studenten) € 10 online  / € 12 aan de zaal

[Stadspas = met groene stip]

Kind tot 15 jaar € 5 online / € 6 aan de zaal

Kaartverkoop en meer info: http://www.photonen.nl/concerten

Zaterdagmiddag 2 2019 november 15:30 uur: ‘Romantische reis langs koormuziek uit de 19e en 20e eeuw’

Een verrassend en lichtvoetig programma met een selectie uit koorwerken van

Anton Bruckner, Edward Elgar, Jean Sibelius, Antonin Dvorak, Clara Schumann en Eric Whitacre.

Uitvoerenden

Gaasperdams Gemengd Koor onder leiding van dirigent Frank Hameleers

Thieng-Uun Hiu – Viool

Mark Noppen – Viool

Jeroen Koopman – Piano en Orgel

Toegang

Volwassenen €12 – kinderen tot 14 jaar €6,00

Kaarten verkrijgbaar bij de ingang van de kerk voor aanvang van het concert.

Website: http://www.gaasperdamsgemengdkoor.nl

Zondag 18 juni 2019 15uur: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere: Een Nieuwe Wereld

VUkoorHet VU-Kamerkoor steekt de Atlantische Oceaan over! Voor onze concerten van 17 en 18 juni duiken wij in de Amerikaanse koortraditie. Net als duizenden voor ons komen wij een nieuwe wereld tegen – hoewel deze nieuwe wereld voor sommigen aanlokkelijker was dan voor anderen. Voor velen een land van mogelijkheden en optimisme, voor anderen wachtte vernedering en slavernij. Beide nieuwe werelden hebben een onuitwisbaar stempel op de Amerikaanse muzikale traditie gedrukt. In dit programma leggen wij de nadruk op volksmuziek, voornamelijk slavenmuziek, en op de totstandkoming van de Amerikaanse koortraditie.

Hoewel slavenliederen vaak als ‘spirituals’ worden aangeduid, waren zij veel meer dan religieuze liederen. Slaven zongen tijdens het zware, monotone werk, gebruikten de dubbele betekenis van de teksten als communicatiemiddel, en bovenal gaf de muziek slaven een gevoel van gemeenschap – een gevoel van vrijheid. Dit neemt niet weg dat het prachtige liederen zijn.

De moderne Amerikaanse koortraditie ontstond aan de Amerikaanse oostkust, en was vooral gebaseerd op religieuze muziek. Door de loop der tijd is dit religieuze vervaagd, en is de invloed van de verschillende culturen in en rond Amerika naar voren gekomen. Waar Ives nog psalmen op muziek zette, is Coplands ‘Las Agachadas’ gebaseerd op een satirisch Spaans volksliedje. In de 21e eeuw zijn Eric Whitacre en Morten Lauridsen twee van de bekendste Amerikaanse koorcomponisten. Van hen zingen wij ‘Leonardo dreams of his Flying Machine’ en enkele stukken uit ‘Les chansons des Roses’.

Info en reservering: http://vukk.nl/

Zondag 17 juni 2019 16.00 uur Amsterdams Opera Koor :  Verdi, il più grande  – Hoogtepunten uit opera’s van Giuseppe Verdi

AOK. 2017-12-17 Lachende trapfoto bewerkt

Elnara Shafigullina, sopraan
Reza Ranjazmay, tenor
Ago Verdonschot, bariton
Frederik Bergman, bas-bariton
Susan Ball, vleugel

Ago Verdonschot – Muzikale leiding

Kaarten à € 17,50 (incl. pauzedrankje) te reserveren via info@operakoor.nl (ook verkrijgbaar voor aanvang aan de zaal)

Zaterdag 16 juni 2019 14:30 uur   ‘Les Fleurs de France’

Zomerconcert Gaasperdams Gemengd Koor

Dirigent Frank Hameleers – Piano Rolf Wolfensberger

Zomerconcert GGK

Programma

Cantique de Jean Racine            G. Fauré (1845-1924)

Pavane                                     G. Fauré (1845-1924)

Madrigal                                   G. Fauré (1845-1924)

Calme des nuits                        C. Saint Saëns (1835-1921)

Les fleurs et les arbres              C. Saint Saëns (1835-1921)

Les chansons des roses             M. Lauridsen (1943)

Ubi caritas                                M. Duruflé (1902-1986)

Panis angelicus                         C. Franck (1822-1890)

Margoton va t’a l’iau                          F. Poulenc (1899-1963)

La mer                                     C. Trenet (1913-2001)

Toegang volwassenen €12 / Kinderen tot 14 jaar €6

Kaarten zijn op de dag van het concert vanaf 14:00 uur verkrijgbaar bij de ingang van de kerk

Website http://www.gaasperdamsgemengdkoor.nl

Zaterdag 10 december 2018 20.15 uur: VU kamerkoor  Figure Humaine

foto koor Camille

Het gezicht maakt heel wat mee in een mensenleven. We openen het in extase, wringen het in wanhoop, maken een gekke snoet, en strijken het zo nu en dan in een vrome plooi.

Ons programma wemelt van gelaatstrekken. Centraal staan de oorlogsgezichten van Poulenc’s Figure Humaine – een kaleidoscoop van emoties. Het werk, geschreven in 1943 naar gedichten van Paul Éluard, verhaalt van onderdrukking en verlangen naar vrijheid.

Temidden van de groteske waanzin van de oorlog vindt Poulenc ruimte voor tederheid, alvorens met grenzeloos optimisme op te bouwen naar een extatisch slot. Éluards gedicht, door de RAF met duizenden uitgestort over bezet Frankrijk, danst door de wereld, zingend van dat ene grote goed – Liberté!

De H. Cecilia was een jonge Romeinse vrouw die ondanks haar kuisheidsgelofte gedwongen werd te trouwen, en de tekst van Brittens Hymn to St Cecilia spreekt van het verlies van jeugdige onschuld. Een donkerder blik, een nieuwe voorhoofdsrimpel – maar, is de boodschap: wear your tribulation like a rose!

De hoop en het vertrouwen die bij Poulenc het laatste woord hebben, komen terug in de rest van het programma. Manneke en Mendelssohn richten vol vertrouwen de blik omhoog en uit volle Russische borst kondigt Chesnokov aan dat de verlossing daar is. Whitacre, Byrd, Fauré, en Allegri stemmen daar volledig mee in.

2016-3 Eflyer

Programma

Poulenc                      Figure Humaine
Britten                         Hymn to St Cecilia
Whitacre                     Alleluia
Mendelssohn              Psalm 2 ‘Warum toben die Heiden’
Byrd                            Laudibus in Sanctis
Chesnokov                 Spaseniye sodelal
Fauré                          Cantique de Jean Racine
Manneke                    Psalm 121 ‘Je lève mes yeux’
Allegri                         Miserere

Data

Zaterdag 10 december, 20.15   Amsterdam, Dominicuskerk
Zondag 11 december, 15.00   Amsterdam, Vondelkerk

Prijzen (deur)   €15

€12 (Student, 18-, VU-medewerkers, oud-koorleden)

€7,50 (Stadspas)

Reserveringen met €2 korting via vukk.nl

Uitvoerenden: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere; Jacobus den Herder (piano)
Zondag 20 december 2015  bracht het VU-Kamerkoor Bach vs. Händel in een zeer volle Dominicuskerk

bach-handel

De twee eerste grote koorwerken van Bach en Händel samen in één concert: Bachs Magnificat en Händels Dixit Dominus.

Bach en Händel, de twee grootste helden van van de barokperiode, beheersten de stijl van hun tijd zo tot in de puntjes dat het zinloos is om te proberen één van de twee boven de ander te plaatsen. Niettemin is een directe vergelijking van deze twee grootmeesters interessant en bieden we het publiek de gelegenheid om tijdens het concert zo’n vergelijking te maken: Bach vs. Händel.

Is Bachs aanpak wellicht spiritueler en die van Händel eerder dramatischer? Of liggen de verschillen op een geheel ander terrein, bijvoorbeeld op dat van sierlijkheid? Duidelijk is dat beide koorwerken absolute hoogtepunten uit de koorliteratuur zijn. Het VU-Kamerkoor nodigt je uit om zelf de muziek te ervaren en beide componisten te vergelijken.

Zie:  www.vukk.nl

ZONDAG 8 NOVEMBER 2015 zong koor Fenix:

heaven full of Starswerken van Arvo Pärt, Sergej Rachmaninov, Ēriks Ešenvalds en Ko Matsushita

flyer 'heaven full of Stars'.

Mystiek staat centraal in de aankomende concerten van koor FeniX op 6 en 8 november in Amsterdam, getiteld heaven full of Stars. In de moderne en hedendaagse a-capellastukken uit Oost-Europa en Japan geven ongekunstelde, sonore klanken uitdrukking aan ongrijpbare begrippen als eeuwigheid, oneindigheid en goddelijkheid. De teksten reiken van orthodox religieus tot modern spiritueel. De muziek klinkt afwisselend verstild, swingend, ijl of bezwerend.

Eerbetoon aan Pärt

Arvo Pärt, de grootste nog levende schepper van religieuze muziek, wordt dit jaar 80. Hij bouwt zijn muziek op uit eenvoudige harmonieën, waarbij enkele noten of drieklanken klinken als klokken. Deze techniek noemt hij tintinnabulli, naar het Latijnse woord voor klokje of bel. In het meditatieve Magnificat, een lofzang op Maria, zingt het koor de tintinnabullipartij terwijl de hoge sopranen de tekst reciteren op één toon.

Watergestemde glazen uit Letland

Van de veelbelovende jonge Let Ēriks Ešenvalds zingt FeniX Stars, een compositie uit 2011 voor koor en watergestemde glazen. Het zoemende geluid van de glazen gaat naadloos over in de ijle koorklanken. Samen creëren ze een mystiek effect.

Opzwepende ritmes uit Japan

Aloude christelijke thema’s krijgen in de muziek van de Japanse componist Ko Matsushita een fris tintje. Matsushita verbindt Europese religieuze muziek met Japanse volksmelodieën en invloeden uit de jazz en pop. De resultaten zijn zeer afwisselend: Ubi caritas is als een lieflijk herfstbriesje en contrasteert sterk met de opzwepende, puntige ritmes van Pater noster.

Indringende liturgie van Rachmaninov

Rachmaninov is ongetwijfeld een van de grootste sterren aan het Russische muziekfirmament. Voor zijn Liturgie van Johannes Chrysostomos bestudeerde hij eeuwenoude Byzantijnse koormuziek waar hij als kind al diep van onder de indruk was. De muziek volgt de liturgische teksten en ademt de warme mystieke sfeer van de Russisch-orthodoxe kerk, afgewisseld met romantische invloeden.

Koor FeniX o.l.v. Benjamin Bakker

Ēriks Ešenvalds (geb. 1977)

–          Stars

–          The heavens’ flock

Arvo Pärt (geb. 1935)

–          Triodion

–          Magnificat

Ko Matsushita (geb. 1962)

–          Ubi caritas

–          Pater noster

–          O salutaris hostia

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

–          Delen uit de Liturgie van Johannes Chrysostomos
Zaterdagavond 13 juni zong het Groot Concertkoor Amsterdam in de Dominicus

CGA2

CGA

Bekijk hier een compilatie van het Meezingconcert van de Matthäus Passion (Passieprojecten)

Op 3 mei a.s. kunt u komen kijken en luisteren of meedoen aan het Requiem van Mozart.

Mozart Requiem Meezingconcert
Amsterdam, zondag 3 mei 2015

Op de zondag voor de Nationale Dodenherdenking, 3 mei 2015, organiseert PassieProjecten een meezingconcert met de Dodenmis, Messa da Requiem, van Wolfgang Amadeus Mozart. Een mooie manier om met dit gezamenlijk zingen stil te staan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Maar ook zonder deze achtergrond is dit stuk de moeite waard om samen te zingen.

We hebben al een mooie en grote groep zangers, maar een ieder die nog wil meezingen: wees welkom! Ook voor luisteraars is er nog voldoende ruimte, dus kom naar de Dominicuskerk in Amsterdam!

Interesse? Lees meer!

Kamerkoor d’Allure: Da Pacem

Op zaterdagavond 14 februari gaf Kamerkoor d’Allure – hét koor voor ambitieuze 60+zangers – een concert in de Dominicuskerk. Op het programma (Da Pacem) muziek van Holst en Howells, Britten en Elgar, Sisask, Kreek en Pärt.

Dirigent: Fokko Oldenhuis, harpiste: Beate Loonstra.

DE AMSTERDAMSE BACHVERENIGING SCHILDERT EEN PORTRET VAN J.S. BACH

Onder leiding van dirigent Cor Brandenburg, zingt de Bachvereniging in het kader van het 45-jarig jubileum de mooiste delen uit o.a. de Hohe Messe, de Lutherse Mis, Matthäus Passion en diverse cantates. Met medewerking van René Pootjes (bas-bariton) en het ABV-begeleidingsorkest.

In korte intermezzo’s vertelt Bach zelf (!) over zijn leven. Het is een theatraal en muzikaal dubbelportret.
Zondagmiddag 25 januari | 15.30  uur  | Dominicuskerk | Spuistraat 12
Toegang is € 20  in de voorverkoop en € 22,50 in de kerk.
Zie: www.de-abv.nl

Op het programma staan stukken uit het gehele oeuvre van J.S. Bach:
Hohe Messe – Crucifixus en Et Resurexit,
Matthäus Passion – Openingskoor,
Lutherse Mis – Gloria,
Delen uit de cantates 71, 131, 214

Ook maakt het koor uitstapjes naar componisten die belangrijk waren in het leven van J.S. Bach: Telemann, Buxtehude en Johann Christoph Bach. De laatste was een neef van de vader van Johann Sebastian.

cantatrix klein OP 1 FEBRUARI ZINGT CANTATRIX DE MESSIAH VAN HÄNDEL
een oratorium ‘for all seasons’

Samen met barokorkest Concerto d’Amsterdam brengt Cantatrix de Messiah van Händel. De dramatische kwaliteit van dit werk is ongeëvenaard. Händel trekt je mee in het verhaal en hij wist precies hoe dat moest.
Händel is nooit van het toneel verdwenen. Moest er voor Bach in de 19de eeuw nog een hulpoperatie op touw worden gezet, Händels muziek wist op eigen kracht alle eeuwen te trotseren. Het Hallelujakoor uit de Messiah kent iedereen. Dat jubelstuk begon bij de première aan een triomftocht die duurt tot op de huidige dag. Wie het hoort, krijgt het nooit meer uit zijn hoofd. Eromheen zitten andere magnifieke koorstukken, plus prachtige aria’s. Voor elke Bijbeltekst wist Händel, de doorgewinterde operacomponist, steeds de pakkendste melodie te vinden.

Solisten: Hanneke de Wit (sopraan), Anna Traub (alt), Rudmer de Vries (tenor),Frans Fiselier (bas)
Orkest: Concerto d’Amsterdam
Dirigent Geert-Jan van Beijeren

Zo. 1 febr. | 15:00 uur | Dominicuskerk | Amsterdam
Bestellen www.cantatrix.nl (06 512 134 71)

Händels Messiah door Cantatrix en Concerto d’Amsterdam garandeert een uitvoering op topniveau.

Cantatrix, prijswinnaar in Arezzo (Italië), is een ensemble met ambities. Het staat voor uitvoeringen met een hoorbaar plezier in het musiceren. Door het grote inlevingsvermogen zijn de concerten een beleving voor het publiek: spectaculair, devoot en emotioneel.

JE KUNT PERGOLESI’S STABAT MATER MEEZINGEN OP 7 MAART (studiemiddagen op 15 februari en 1 maart) 
Meezingconcert Stabat Mater 150307

Stabat Mater Pergolesi voor vrouwen 2015
Wegens het overweldigende succes van de vorige jaren programmeert PassieProjecten het Stabat Mater van Pergolesi opnieuw als meezingconcert voor vrouwenstemmen (sopraan en alt). De uitvoering vindt plaats op zaterdag 7 maart 2015 in de Dominicuskerk in Amsterdam. De leiding ligt in handen van Madeleine Ingen Housz.
Het is de vijfde keer dat PassieProjecten een meezingconcert organiseert rondom het Stabat Mater. Pergolesi componeerde dit stuk aan het eind van zijn leven. Het is zijn laatste werk, een paar dagen voor zijn dood voltooid. Het gaat over de smart van de bedroefde moeder van Jezus die haar zoon ziet sterven aan het kruis.

Praktische informatie
Soort: Meezingconcerten
Periode: 15 februari tot en met 7 maart 2015
Tijden: 11.00u. tot 17.00u.
Bijzonderheden: oefenmiddagen op 15 februari en 1 maart
Prijs: € 48,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 | 1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

OP 28 MAART KUN JE MATTHÄUS PASSION MEEZINGEN IN DE DOMINICUS (studiedag op 15 maart)

Bekijk hier het filmpje van het meezingconcert in 2010 in de Geertekerk http://www.youtube.com/watch?v=7w2WCEJE_oE

15 maart (studiedag) – 28 maart 2015 (meezingconcert)

Meezingconcert Matthaus Passion 150328

Een goede traditie: de uitvoering van de Matthäus Passion als meezingconcert. Dit jaar voor de derde keer onder leiding van Madeleine Ingen Housz, in de Dominicuskerk te Amsterdam. Op zaterdag 28 maart vindt het concert plaats: een integrale uitvoering met professionele solisten en begeleid door het eigen orkest Capella Passionata.

Soort: Meezingconcerten
Periode: Studiedag 15 mrt 2015 (plaats nog te bepalen, mogelijk in Utrecht)
Prijs: € 49,-
Leiding: Madeleine Ingenhousz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 |  1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

Cantatrix zong Faure’s Lux Aeterna (23 november 2014)
Lux Aeterna, het eeuwige licht, is de troostende factor in dit concert dat thematisch gebaseerd is op de dood en wat daar mogelijk na komt.
De componisten die u in dit programma tegenkomt benadrukken dit zicht op het einde. Allegri, met zijn Miserere’. Het zachtmoedige Requiem van Fauré meeslepend maar ook ingetogen. De Song for Athene van Tavener en Motet opus 74 van Brahms completeren het geheel.
Lux Aeterna, een programma dat thematisch een eenheid is, maar dat stilistisch over vier eeuwen uitwaaiert, van Allegri’s vroege Italiaanse barok tot de Engelse koormuziek van onze tijd. Allemaal anders, maar allemaal even prachtig. Cantatrix laat er haar licht over schijnen.
Cantatrix voerde Lux Aeterna uit samen met het ‘Orkest van de 20ste eeuw’, Bart Rodijns (harmonium), Charlotte Munnik (sopraan), David Greco (bariton).
Dirigent: Hans Leenders.

Het koor 4 mei projekt zong op 11 mei 2014

affiche2014 4MEIPROJEKTProgramma over moderne slavernij en uitbuiting

Directe aanleiding is de ramp op 24 april 2013 in Dhaka, Bangladesh. Bij het instorten van het gebouw Rana Plaza, waarin een naaiatelier was gevestigd, vielen ruim 1100 slachtoffers.

Programma:
‘Bishaash’ van Labik Kamal (wereldpremière)
‘Mayn rue-plats’ van Morris Rosenfeld
‘Neruda Requiem Aeternam’ van Mikis Theodorakis
‘Song of Human Rights’ van Howard Hanson

Koor onder leiding van Pieter Kole
Muzikale medewerking: Olga Karelova (piano), Martin Grudaj (cello) en Tsjisse de Jong (slagwerk)

Luister muziek van het 4 mei projekt

HaendelverenigingOp 18 mei 2014  zong de Amsterdamse Händelvereniging

Programma:
J.S. Bach – Jesu, meine Freude BWV 227
Gounod – Tota pulchra es
Alain – Les jardins suspendus
Leenders – Intentions
Duruflé – Requiem

Solisten: Maria de Moel sopraan, Hans Stobbe bariton
Orgel: Kirstin Gramlich
Algehele leiding: Arjan van Dijk

Website: Amsterdamse Händelvereniging

De Amsterdamse Händelvereniging
is een kamergroot oratoriumkoor dat onder leiding van oprichter Arjan van Dijk de vocale muziek van Händel combineert met koorrepertoire uit de late middeleeuwen tot heden, en tijdens concerten met solisten en instrumentalisten samenwerkt.

Meezingen?
Wil je zingen in een oratoriumkoor waar je stem er toe doet?
Meld je dan aan via a.hv@live.nl. Er is nog plaats voor tenoren en bassen.

passieconcert johannes passion meezingconcert 12 april 2014

Johannes Passion Meezingconcert Amsterdam 2014
30 maart-12 april 2014

Passietijd 2014
Een goede traditie: uitvoering van de Johannes Passion. Dit jaar voor de derde keer als Meezingconcert onder leiding van Madeleine Ingen Housz, op 12 april 2014 in de Dominicuskerk Amsterdam en op Goede vrijdag in de Geertekerk in Utrecht.

Stoomcursussen
Voor ieder die extra wil oefenen – erin komen – samen naar het evenement toeleven zijn er stoomcursussen.

Digiflyer Hohe Messe

Hohe Messe – een spetterend klankfeest door Vivavoce

Op 25 januari 2014 luidde vocaal ensemble Vivavoce het nieuwe jaar in met een frisse uitvoering van Bach’s meesterwerk: Hohe Messe. Vivavoce viert in 2014 haar 20ste verjaardag en nodigt u van harte uit op haar feestje!
In dit ultieme koorwerk spreidt Vivavoce haar veelzijdigheid en enthousiasme ten toon, zoals u van dit vocaal ensemble uit Wageningen mag verwachten. Vivavoce staat bekend om haar transparante geluid, haar helderheid, homogeniteit en flexibele jonge stemmen.

Vivavoce staat onder leiding van de dirigent Ger Vos, die als koordirigent en docent koordirectie landelijk bekendheid geniet. Het koor heeft voor dit Bach-project de medewerking van symfonie-orkest de Philharmonie uit Amsterdam. Samen met solisten Iris de Koomen (sopraan), Maria Fiselier (mezzo), Jeroen de Vaal (tenor) en Frans Fiselier (bas) gaan ze u vóór in een muzikale hoogmis die zijn weerga niet kent.
Zaterdag 16 nov 2013, 20 uur AFSCHEIDSSCRATCH STICHTING EIGEN WIJS Beeld:www.eigenwijs.nu

Vrouwenkoor Fem, Scratchkoor Stichting Eigen Wijs, Projectorkest Twente
Na 22 jaar gaat Stichting Eigen Wijs haar deuren sluiten. Zij zingt daarom Mozarts Requiem met een groot koor, dat bestaat uit de (ex)koorleden van de stichting en hun gasten. Een groots afscheid.
In het voorprogramma staat Vrouwenkoor Fem. Onder leiding van dirigent Pierre Schuitemaker ontwikkelde het koor zich kwalitatief enorm. Bij het laatste concert merkte één van de leden van het begeleidende ensemble op: ‘Ik heb zelden een koor zo zuiver horen zingen.’ Tijdens een korte tournee ontving Vrouwenkoor Fem staande ovaties.

Programma: Mozart – Requiem; Abos – Stabat Mater; Caplet – Messe à trois voix
Solisten: Anne Martha Schuitemaker (sopraan), Guja Sandholt (alt), Jonathan Ploeg (tenor), Philip Barkhudarov (alt)
Dirigent: Pierre Schuitemaker
Donderdag 20 juni 2013, 20.15 uur Vrijdag 21 juni 2013, 20.15 uur

Crea Orkest – Les Troyens: Chasse Royale et Orage uit de opera Les Troyens van Berlioz; Erste Hymne an die Nacht van Diepenbrocks (m.m.v. de jonge sopraan Charlotte Houberg) en Symfonie nr. 5 van Sibelius. Dirigent: Bas Pollard.

Zaterdag 15 juni 2013, 20.30 uur
Het Aad Hoc Koor, een gemengd a-capellakoor met oude en moderne vier- tot achtstemmige muziek.
Deze 24 zangers geven al 19 jaar jaarlijks meerdere concerten in Amsterdamse kerken. Op het programma van dit zomerconcert ‘Contrasten’ staat muziek van o.a. Dante Andreo, Claudio Monteverdi, Henryk Górecki en Eric Whitacre. Ook de Vocal Group Rebounce onder leiding van Joke Tulp zal een deel van het programma verzorgen.

Vrijdag 14 juni 2013, 20 uur
Studentenkoor Amsterdam – Requiem van Mozart
Studentenkoor Amsterdam is jarig. Dit zilveren jubileumjaar sluiten ze af met het magnifieke Requiem van Mozart, begeleid door Lundi Bleu. Naast het Requiem a capella stukken van Tavener, Elgar Byrd en Whitacre.

Zondag 9 juni 2013, 15 uur
Amsterdamse Händelvereniging, VU Kamerorkest, Haydn – Die Schöpfung Dirigent: Arjan van Dijk Solisten: Martha Bosch, sopraan; Gerben Houba, tenor; Matthijs Mesdag, bas; Urszula Danielewicz, fortepiano.

In de Dominicus worden met regelmaat concerten gegeven. Vaste bespeler is bijvoorbeeld het StudentenKoor Amsterdam, SKA, een koor van 90 studenten die wekelijks samen repeteren. Zij zongen van Brahms ‘Warum ist das Licht gegeben?’