foto-links

raamdom-gr

Concerten

In de Dominicus zijn vaak mooie concerten

Kaarten voor deze concerten kunnen bij de koren en orkesten gekocht worden. Bij elke aankondiging staat een link met informatie. De zaal is gewoonlijk ongeveer een half uur voor aanvang open. Wilt u niet bellen of mailen naar het secretariaat van de Dominicuskerk of de webredactie. Ze kunnen u daar niet helpen.

Zaterdag 22 februari 20:15u: Concert ‘Climate Change’ door het Ralph Sordo Choir

Winters zonder ijs? Kleurige bloemenpracht in februari? Vossen in de stad? Wie goed kijkt, ziet dat de natuur om ons heen in rap tempo verandert. De  klimaatverandering is onomkeerbaar. Maar hoe gaat de natuur hiermee om?

Het Ralph Sordo Choir brengt met het programma ‘Climate change’ een hommage aan de opmerkelijke veerkracht van de natuur. De Amsterdamse stadsecoloog Remco Daalder geeft een lezing over hoe de (stads)natuur zich dapper staande houdt. Het koor zingt werk van componisten die zich hebben laten inspireren door de natuur: Beethoven, Mahler, Britten en Janáček. Over wilde dieren, over de zoete geur van lindebomen, over narcissen en over de traag wisselende seizoenen.

Programma

Lezing door stadsecoloog Remco Daalder

Gustav Mahler: Fünf Lieder nach Texten von Friedich Rückert

Leoš Janáček: Kacena divoká (De wilde eend)

Benjamin Britten: Five Flower songs

Ludwig van Beethoven: Meeresstille und glückliche Fahrt

Ralph Sordo Choir o.l.v. Enrique López-Cortón, dirigent

M.m.v. Hans van Beelen, piano

Kaarten: € 15,00 | € 12,00 (CJP/Studentenpas)  www.ralphsordo.nl/tickets

Zaterdag 7 maart, 20:00 uur: Sopraan Johannette Zomer presenteert: ‘TRANEN VAN MARIA’

Een speciale uitvoering van Pergolesi’s Stabat Mater, aangevuld met lofliederen op de vrouw, dans en verhalen

Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag presenteert sopraan Johannette Zomer Tranen van Maria: een multidisciplinaire voorstelling door en voor vrouwen uit diverse culturen en met verschillende achtergronden. Het Stabat Mater van Pergolesi vormt de rode draad en wordt aangevuld met Sefardische en Arabische liederen, Middeleeuwse lofzangen, dans en verhalen. Aan de productie werken behalve Johannette Zomer ook Cécile van de Sant (mezzosopraan), Rolinha Kross (Sefardische zang), Rojin Hassan (Arabische zang), Alisa Cuuna (theatermaker en verhalenverteller), een Eritrese dansgroep, Saffraan Ritueel Drumtheater en PA’dam en ZAZ Vrouwenkoor o.l.v. Maria van Nieukerken mee. Tranen van Maria is op zaterdag 7 maart te zien in de Dominicuskerk te Amsterdam. Aanvang 20:00 uur.

Vele componisten hebben het op muziek gezet, niemand deed het zo indringend en ontroerend als Pergolesi: het Stabat Mater, een middeleeuws gedicht over het lijden van Maria om haar gekruisigde zoon. Deze muziek is de ruggengraat van het concert, en tussen de delen door klinkt een palet aan vooral door vrouwen geschreven muziek. Naast het Stabat Mater wordt de mystieke kant van de vrouw belicht met enkele liederen van Hildegard von Bingen, een van de eerste vrouwelijke componisten, en op vrouwen geïnspireerde Arabische en Sefardische liederen. Ook klinken er Cantigas de Santa Maria: eenstemmige religieuze lofliederen uit de Middeleeuwen. Speciaal voor dit concert heeft de Australische Kate Moore een hedendaagse Cantiga geschreven. Dit nieuwe, meerstemmige stuk brengt het vrouwenkoor, de solisten en de muzikanten samen.

Tijdens de voorstelling zal theatermaker Alisa Cuuna, een jonge vrouw van Roma-afkomst, haar verhaal maar ook dat van andere sterke vrouwen uit verschillende culturen vertellen en spelen.

Over de uitvoerenden:

Behalve Johannette Zomer en Cécile van de Sant (mezzosopraan) treedt zangeres Rojin Hassan op, een vluchteling afkomstig uit Aleppo (Syrië). Rolinha Kross is een veelzijdige Nederlandse zangeres met een Joods-Tsjechische moeder en een Surinaamse vader. Ze behoort tot de top van de Nederlandse vertolkers van het Oost-Europees en Jiddisch lied. De Eritreese Dansgroep uit Utrecht, waarvan sommige danseressen nog het asielzoekerscentrum wonen, staat o.l.v. Saron Tesfahuney. Dirigente Maria van Nieukerken leidt naast haar eigen PA’dam ook het speciaal voor dit concert samengestelde ZAZ Vrouwenkoor. De muzikale begeleiding is in handen van het Tulipa Consort en het Saffraan Ritueel Drumtheater. Tranen van Maria is een productie van de Zomer Academie Zutphen.

Kaartverkoop via klassiekemuziek.nl

Zondag 15 maart om 15u: Concert Noordhollands Jeugdorkest

Het Noordhollands Jeugdorkest is een volledig symfonieorkest met leden tussen de 13 en 23 jaar. Het zijn allemaal gevorderde amateurs en het niveau is verrassend hoog.

Dirigent Bas Pollard inspireert zijn orkest al meer dan 18 jaar. De uitvoeringen worden altijd afgesloten met een bijzondere, gezongen toegift.

Op het programma staan de geliefde 9e symfonie van Dvořák, met de ondertitel From the New World. In deze symfonie, geschreven tijdens Dvořáks verblijf in New York, klinken allerlei volksmuziekelementen in door. Deze zijn ontleend aan de muziek van indianen en Afro-Amerikanen, maar ook aan de muziek van Dvořáks Boheemse geboortegrond.
Verder op dit concert de Prélude a l’après-midi ‘un faune van Debussy en de 4 Sea Interludes van Britten.

Toegang: €15 voor volwassenen en €10 voor studenten/CJP. Kinderen tot en met 12 jaar gratis.

Toegangskaarten via de website, www.nhjo.nl of via kontante betaling aan de kassa.

Zaterdag 4 april 2020: Matthäus Passion (Bach)

Meezingconcert olv Madeleine Ingen Housz, Dominicuskerk te Amsterdam.

Integrale uitvoering met professionele solisten en het eigen orkest

Capella Passionata.

Binnen de vele Matthäus Passion uitvoeringen is dit een bijzondere: een integrale uitvoering door amateurzangers met professionele solisten.

Zelf meezingen vergt een goede voorbereiding, daarom biedt PassieProjecten extra stoomcursussen aan en een gratis studiedag vooraf voor alle zangers.

Hoogtepunten in een jaar zeggen velen die eerder meededen.

Ook voor luisteraars zijn onze uitvoeringen vaak een ontroerende beleving. Het concert begint om 15.30u. Deuren open: 15.00u

Meer info en aanmelden:  Matthäus Passion

EERDERE CONCERTEN:

Zondag 22 en Zaterdag 28 december 2019

2019: 20:00 uur (Eind: 22:00 uur) (Non)Corpus: God – Genetic Choir

De verbindende en ongrijpbare ervaring van de stem

Het Genetic Choir ensemble viert met het drieluik (Non)Corpus de menselijke stem als verbindend element en laat mensen met andere oren luisteren dan ze gewend zijn. Wanneer raakt de stem iets aan waar we geen woorden voor hebben? Hoe wordt dit bijvoorbeeld ervaren door een gelovige christen, een gelovige moslim of door een niet-gelovige muziekliefhebber.

(Non)Corpus: God is een onderdompelende ervaring van klank en licht.

Het publiek wordt hierbij actief meegenomen en kan kiezen voor een andere ‘route’ door het concert. Bevlogen sprekers geven een inleiding vanuit hun achtergrond over de ‘beste’ manier van luisteren. Speciale gasten zijn de impro-jazz musicus Ab Baars en de jonge Afghaanse zanger Ilyas Nadjafi.

Voor meer informatie: Genetic-Choir website:  www.genetic-choir.org

Groepsfoto: Rene Castelijn, Affiche beeld: Greg Lecoeur

21 december 2019  20.15u Kerstconcert door het Overdagkoor

Met medewerking van het Symfonie Orkest.

o.l.v. Hans van der Weijde

Kaarten: Voorverkoop €15,00  Jongbl44@gmail.com  Aan de deur €19,50

Zondag 17 november 2019 15,30u: Amsterdamse Händelvereniging  “With Cheerful Notes”

De Amsterdamse Händelvereniging brengt een programma waarvan iedereen zal opfleuren, met Händels vrolijke Chandos Anthem ‘O Praise the Lord with one Consent’ en cantates van Telemann en Buxtehude, beide geschreven voor de hoopvolle adventsweken.

Het koorprogramma zal worden aangevuld en afgewisseld met bijdragen van de solisten en het begeleidend ensemble.

Toegang: 20 euro

Voorverkoop, CJP, Stadspas: 18 euro

Informatie en verkoop kaarten: https://amsterdamsehaendelvereniging.nl/

Zaterdag 16 november 2019 16.00u  Jubileumconcert Amsterdamse Bachvereniging: 50 jaar in de Gloria

De titel “50 jaar in de gloria” is niet alleen een knipoog naar onze verjaardag. Het staat voor het plezier dat we beleven aan het samen muziek maken. Wij zingen voor u uiteenlopende Gloria’s uit de afgelopen vijfhonderd jaar. Van Palestrina, via Monteverdi komen we bij Bach een gaan we via Vivaldi, Haydn en Schubert naar de Leeuw. We eindigen in de huidige tijd met de wereldpremiere van een stuk door koorlid Maarten van Norden speciaal voor ons heeft gecomponeerd.

Presentator Merlijn Kerkhof leidt u door deze muzikale tijdreis heen.

Muzikale leiding dirigent Cor Brandenburg. Met medewerking van barokensemble Arx Ardens en professionele solisten.

Deuren open: 15.15 uur

Aanvang concert 16.00 uur

Entree 25,00 voorverkoop en 27.50 bij aanvang in de kerk

Zaterdag 9 november 2019 15.00u: Lustrumconcert van het UMA Kamerorkest met de negende symfonie van Beethoven.

Het UMA Kamerorkest viert haar 25-jarig bestaan met een grootse uitvoering van Beethovens negende symfonie. Met medewerking van Concerto Cherise, Vocaal ensemble Frascanti en solisten Marene Elgershuizen (sopraan), Martine Straesser (alt), Marcel Reijans (tenor) en Martijn Sanders (bas). Naast Beethoven staan ook de Walzerfolge nr. 2 van Richard Strauss en het Schicksalslied van Johannes Brahms op het programma.

Na de première van Strauss’ opera Der Rosenkavalier waren de critici erg sceptisch over het anachronistische gebruik van walsmuziek. Volgens het libretto speelt Der Rosenkavalier zich af omstreeks 1740 in Wenen terwijl de befaamde ‘Wiener Walz’ pas aan het begin van de 19de eeuw het levenslicht zag. Het publiek liet deze beslommering echter koud en kon de walsen zozeer smaken dat Strauss de walsen uit Der Rosenkavalier bundelde in twee aparte orkeststukken. De UMA vangt het lustrumconcert aan met de Walzerfolge nr. 2 uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss.

Van de omvangrijke koorliteratuur die Brahms heeft nagelaten is Ein deutsches Requiem weliswaar het bekendste, maar zeker niet het enige hoogtepunt. Zeker zo mooi is zijn Schicksalslied op54 (Nederlands: lied van het lot) naar een tekst van Holderlin. Het begin van dit werk schildert de serene rust van de goden. Het vervolg schildert daarop als contrast de tragiek van de mensheid die een dergelijke vrijheid niet gegund is. Hoewel hiermee de tekst van Holderlin ten einde was, liet Brahms het niet bij deze conclusie. Een orkestraal naspel roept de rust van het begin in herinnering, om zo datgene uit te drukken wat, volgens Brahms, door de dichter ten onrechte niet werd verwoord.

Ludwig van Beethovens Negende symfonie is een monumentaal werk. Bovendien is het de eerste symfonie waarin gebruik wordt gemaakt van een koor (en zangsolisten) – vandaar de bijnaam ‘Koor’. Beethoven zette in de Finale van zijn Negende symfonie een gedeelte van Friedrich Schillers beroemde ode An die Freude op muziek. De melodie was van een volkse simpelheid, maar door dat eenvoudige materiaal steeds verder en steeds complexer uit te werken, wist Beethoven de boodschap van de verlossing van de mens, die Schillers ode bevat, tot uitdrukking te brengen. ‘Alle Menschen werden Brüder!’.

Opgericht in 1994 door een aantal oud-studenten, is de Utrechtse Muziekacademie uitgegroeid tot een kamerorkest voor goede, enthousiaste amateurmusici en heeft een vaste plaats in het Utrechtse culturele leven. Het UMA Kamerorkest studeert per jaar minstens twee eigen programma’s in en werkt daarnaast graag samen met koren en goede (zang)solisten. Voor het lustrumconcert is samenwerking aangegaan met twee ambitieuze en goede koren: Concerto Cherise uit Utrecht en Vocaal ensemble Frascanti uit Amsterdam.

Richard Strauss – Walzerfolge 2 uit Der Rosenkavalier

Johannes Brahms – Schicksalslied

Ludwig van Beethoven – Negende Symfonie

Marene Elgershuizen, sopraan

Martine Straesser, alt

Marcel Reijans, tenor

Martijn Sanders, bas

Concerto Cherise & Vocaal Ensemble Frascanti

UMA Kamerorkest

Marco Bons, dirigent

Entree: €17,50 (voorverkoop) / €20,= (aan de zaal)

Kaartverkoop via www.uma-kamerorkest.com

Zondag 3 november 2019 15:30 uur: UVE en Photonen: Vespers van Rachmaninov

Photonen en het Utrechts Vocaal Ensemble o.l.v. Jeroen Spitteler brengen de Vespers van Rachmaninov. Rachmaninov liet zich voor dit prachtige werk inspireren door de muziek uit de Russisch-orthodoxe kerk. Solisten zijn Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor).

Na de eerste uitvoering van de Vespers in 1915 was het enthousiasme van het publiek zo groot dat er onmiddellijk extra concerten werden ingelast. Met de Vespers creëerde Rachmaninov een klassiek meesterwerk voor koor. Het is direct geïnspireerd op de gezongen nachtelijke paaswake van de orthodoxe liturgie die het opstandingsfeest inluidt. Rachmaninov gebruikte de hymnen uit de Russische kerk maar creëerde ook vernieuwende klanken door het samenbrengen van muziek uit de oosterse en westerse traditie. Dit alles balde hij samen in een uur muziek die zowel monumentaal klinkt als verstild, zowel melancholisch als feestelijk.

De gecombineerde krachten van het Utrechts Vocaal Ensemble en van Photonen uit Amsterdam, beide o.l.v. Jeroen Spitteler, staan garant voor onvergetelijke uitvoeringen. Daarnaast zullen beide ensembles zich kort presenteren met een eigen afwisselend programma, met werk van Pärt, Kreek, Holst en Duruflé.

Solisten bij Rachmaninov: Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor)

Toegang

Normaal € 15 online / € 16 aan de zaal

Korting  (CJP, Stadspas, studenten) € 10 online  / € 12 aan de zaal

[Stadspas = met groene stip]

Kind tot 15 jaar € 5 online / € 6 aan de zaal

Kaartverkoop en meer info: http://www.photonen.nl/concerten

Zaterdagmiddag 2 2019 november 15:30 uur: ‘Romantische reis langs koormuziek uit de 19e en 20e eeuw’

Een verrassend en lichtvoetig programma met een selectie uit koorwerken van

Anton Bruckner, Edward Elgar, Jean Sibelius, Antonin Dvorak, Clara Schumann en Eric Whitacre.

Uitvoerenden

Gaasperdams Gemengd Koor onder leiding van dirigent Frank Hameleers

Thieng-Uun Hiu – Viool

Mark Noppen – Viool

Jeroen Koopman – Piano en Orgel

Toegang

Volwassenen €12 – kinderen tot 14 jaar €6,00

Kaarten verkrijgbaar bij de ingang van de kerk voor aanvang van het concert.

Website: http://www.gaasperdamsgemengdkoor.nl

Zondag 18 juni 2019 15uur: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere: Een Nieuwe Wereld

VUkoorHet VU-Kamerkoor steekt de Atlantische Oceaan over! Voor onze concerten van 17 en 18 juni duiken wij in de Amerikaanse koortraditie. Net als duizenden voor ons komen wij een nieuwe wereld tegen – hoewel deze nieuwe wereld voor sommigen aanlokkelijker was dan voor anderen. Voor velen een land van mogelijkheden en optimisme, voor anderen wachtte vernedering en slavernij. Beide nieuwe werelden hebben een onuitwisbaar stempel op de Amerikaanse muzikale traditie gedrukt. In dit programma leggen wij de nadruk op volksmuziek, voornamelijk slavenmuziek, en op de totstandkoming van de Amerikaanse koortraditie.

Hoewel slavenliederen vaak als ‘spirituals’ worden aangeduid, waren zij veel meer dan religieuze liederen. Slaven zongen tijdens het zware, monotone werk, gebruikten de dubbele betekenis van de teksten als communicatiemiddel, en bovenal gaf de muziek slaven een gevoel van gemeenschap – een gevoel van vrijheid. Dit neemt niet weg dat het prachtige liederen zijn.

De moderne Amerikaanse koortraditie ontstond aan de Amerikaanse oostkust, en was vooral gebaseerd op religieuze muziek. Door de loop der tijd is dit religieuze vervaagd, en is de invloed van de verschillende culturen in en rond Amerika naar voren gekomen. Waar Ives nog psalmen op muziek zette, is Coplands ‘Las Agachadas’ gebaseerd op een satirisch Spaans volksliedje. In de 21e eeuw zijn Eric Whitacre en Morten Lauridsen twee van de bekendste Amerikaanse koorcomponisten. Van hen zingen wij ‘Leonardo dreams of his Flying Machine’ en enkele stukken uit ‘Les chansons des Roses’.

Info en reservering: http://vukk.nl/

Zondag 17 juni 2019 16.00 uur Amsterdams Opera Koor :  Verdi, il più grande  – Hoogtepunten uit opera’s van Giuseppe Verdi

AOK. 2017-12-17 Lachende trapfoto bewerkt

Elnara Shafigullina, sopraan
Reza Ranjazmay, tenor
Ago Verdonschot, bariton
Frederik Bergman, bas-bariton
Susan Ball, vleugel

Ago Verdonschot – Muzikale leiding

Kaarten à € 17,50 (incl. pauzedrankje) te reserveren via info@operakoor.nl (ook verkrijgbaar voor aanvang aan de zaal)

Zaterdag 16 juni 2019 14:30 uur   ‘Les Fleurs de France’

Zomerconcert Gaasperdams Gemengd Koor

Dirigent Frank Hameleers – Piano Rolf Wolfensberger

Zomerconcert GGK

Programma

Cantique de Jean Racine            G. Fauré (1845-1924)

Pavane                                     G. Fauré (1845-1924)

Madrigal                                   G. Fauré (1845-1924)

Calme des nuits                        C. Saint Saëns (1835-1921)

Les fleurs et les arbres              C. Saint Saëns (1835-1921)

Les chansons des roses             M. Lauridsen (1943)

Ubi caritas                                M. Duruflé (1902-1986)

Panis angelicus                         C. Franck (1822-1890)

Margoton va t’a l’iau                          F. Poulenc (1899-1963)

La mer                                     C. Trenet (1913-2001)

Toegang volwassenen €12 / Kinderen tot 14 jaar €6

Kaarten zijn op de dag van het concert vanaf 14:00 uur verkrijgbaar bij de ingang van de kerk

Website http://www.gaasperdamsgemengdkoor.nl

Zaterdag 10 december 2018 20.15 uur: VU kamerkoor  Figure Humaine

foto koor Camille

Het gezicht maakt heel wat mee in een mensenleven. We openen het in extase, wringen het in wanhoop, maken een gekke snoet, en strijken het zo nu en dan in een vrome plooi.

Ons programma wemelt van gelaatstrekken. Centraal staan de oorlogsgezichten van Poulenc’s Figure Humaine – een kaleidoscoop van emoties. Het werk, geschreven in 1943 naar gedichten van Paul Éluard, verhaalt van onderdrukking en verlangen naar vrijheid.

Temidden van de groteske waanzin van de oorlog vindt Poulenc ruimte voor tederheid, alvorens met grenzeloos optimisme op te bouwen naar een extatisch slot. Éluards gedicht, door de RAF met duizenden uitgestort over bezet Frankrijk, danst door de wereld, zingend van dat ene grote goed – Liberté!

De H. Cecilia was een jonge Romeinse vrouw die ondanks haar kuisheidsgelofte gedwongen werd te trouwen, en de tekst van Brittens Hymn to St Cecilia spreekt van het verlies van jeugdige onschuld. Een donkerder blik, een nieuwe voorhoofdsrimpel – maar, is de boodschap: wear your tribulation like a rose!

De hoop en het vertrouwen die bij Poulenc het laatste woord hebben, komen terug in de rest van het programma. Manneke en Mendelssohn richten vol vertrouwen de blik omhoog en uit volle Russische borst kondigt Chesnokov aan dat de verlossing daar is. Whitacre, Byrd, Fauré, en Allegri stemmen daar volledig mee in.

2016-3 Eflyer

Programma

Poulenc                      Figure Humaine
Britten                         Hymn to St Cecilia
Whitacre                     Alleluia
Mendelssohn              Psalm 2 ‘Warum toben die Heiden’
Byrd                            Laudibus in Sanctis
Chesnokov                 Spaseniye sodelal
Fauré                          Cantique de Jean Racine
Manneke                    Psalm 121 ‘Je lève mes yeux’
Allegri                         Miserere

Data

Zaterdag 10 december, 20.15   Amsterdam, Dominicuskerk
Zondag 11 december, 15.00   Amsterdam, Vondelkerk

Prijzen (deur)   €15

€12 (Student, 18-, VU-medewerkers, oud-koorleden)

€7,50 (Stadspas)

Reserveringen met €2 korting via vukk.nl

Uitvoerenden: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere; Jacobus den Herder (piano)
Zondag 20 december 2015  bracht het VU-Kamerkoor Bach vs. Händel in een zeer volle Dominicuskerk

bach-handel

De twee eerste grote koorwerken van Bach en Händel samen in één concert: Bachs Magnificat en Händels Dixit Dominus.

Bach en Händel, de twee grootste helden van van de barokperiode, beheersten de stijl van hun tijd zo tot in de puntjes dat het zinloos is om te proberen één van de twee boven de ander te plaatsen. Niettemin is een directe vergelijking van deze twee grootmeesters interessant en bieden we het publiek de gelegenheid om tijdens het concert zo’n vergelijking te maken: Bach vs. Händel.

Is Bachs aanpak wellicht spiritueler en die van Händel eerder dramatischer? Of liggen de verschillen op een geheel ander terrein, bijvoorbeeld op dat van sierlijkheid? Duidelijk is dat beide koorwerken absolute hoogtepunten uit de koorliteratuur zijn. Het VU-Kamerkoor nodigt je uit om zelf de muziek te ervaren en beide componisten te vergelijken.

Zie:  www.vukk.nl

ZONDAG 8 NOVEMBER 2015 zong koor Fenix:

heaven full of Starswerken van Arvo Pärt, Sergej Rachmaninov, Ēriks Ešenvalds en Ko Matsushita

flyer 'heaven full of Stars'.

Mystiek staat centraal in de aankomende concerten van koor FeniX op 6 en 8 november in Amsterdam, getiteld heaven full of Stars. In de moderne en hedendaagse a-capellastukken uit Oost-Europa en Japan geven ongekunstelde, sonore klanken uitdrukking aan ongrijpbare begrippen als eeuwigheid, oneindigheid en goddelijkheid. De teksten reiken van orthodox religieus tot modern spiritueel. De muziek klinkt afwisselend verstild, swingend, ijl of bezwerend.

Eerbetoon aan Pärt

Arvo Pärt, de grootste nog levende schepper van religieuze muziek, wordt dit jaar 80. Hij bouwt zijn muziek op uit eenvoudige harmonieën, waarbij enkele noten of drieklanken klinken als klokken. Deze techniek noemt hij tintinnabulli, naar het Latijnse woord voor klokje of bel. In het meditatieve Magnificat, een lofzang op Maria, zingt het koor de tintinnabullipartij terwijl de hoge sopranen de tekst reciteren op één toon.

Watergestemde glazen uit Letland

Van de veelbelovende jonge Let Ēriks Ešenvalds zingt FeniX Stars, een compositie uit 2011 voor koor en watergestemde glazen. Het zoemende geluid van de glazen gaat naadloos over in de ijle koorklanken. Samen creëren ze een mystiek effect.

Opzwepende ritmes uit Japan

Aloude christelijke thema’s krijgen in de muziek van de Japanse componist Ko Matsushita een fris tintje. Matsushita verbindt Europese religieuze muziek met Japanse volksmelodieën en invloeden uit de jazz en pop. De resultaten zijn zeer afwisselend: Ubi caritas is als een lieflijk herfstbriesje en contrasteert sterk met de opzwepende, puntige ritmes van Pater noster.

Indringende liturgie van Rachmaninov

Rachmaninov is ongetwijfeld een van de grootste sterren aan het Russische muziekfirmament. Voor zijn Liturgie van Johannes Chrysostomos bestudeerde hij eeuwenoude Byzantijnse koormuziek waar hij als kind al diep van onder de indruk was. De muziek volgt de liturgische teksten en ademt de warme mystieke sfeer van de Russisch-orthodoxe kerk, afgewisseld met romantische invloeden.

Koor FeniX o.l.v. Benjamin Bakker

Ēriks Ešenvalds (geb. 1977)

–          Stars

–          The heavens’ flock

Arvo Pärt (geb. 1935)

–          Triodion

–          Magnificat

Ko Matsushita (geb. 1962)

–          Ubi caritas

–          Pater noster

–          O salutaris hostia

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

–          Delen uit de Liturgie van Johannes Chrysostomos
Zaterdagavond 13 juni zong het Groot Concertkoor Amsterdam in de Dominicus

CGA2

CGA

Bekijk hier een compilatie van het Meezingconcert van de Matthäus Passion (Passieprojecten)

Op 3 mei a.s. kunt u komen kijken en luisteren of meedoen aan het Requiem van Mozart.

Mozart Requiem Meezingconcert
Amsterdam, zondag 3 mei 2015

Op de zondag voor de Nationale Dodenherdenking, 3 mei 2015, organiseert PassieProjecten een meezingconcert met de Dodenmis, Messa da Requiem, van Wolfgang Amadeus Mozart. Een mooie manier om met dit gezamenlijk zingen stil te staan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Maar ook zonder deze achtergrond is dit stuk de moeite waard om samen te zingen.

We hebben al een mooie en grote groep zangers, maar een ieder die nog wil meezingen: wees welkom! Ook voor luisteraars is er nog voldoende ruimte, dus kom naar de Dominicuskerk in Amsterdam!

Interesse? Lees meer!

Kamerkoor d’Allure: Da Pacem

Op zaterdagavond 14 februari gaf Kamerkoor d’Allure – hét koor voor ambitieuze 60+zangers – een concert in de Dominicuskerk. Op het programma (Da Pacem) muziek van Holst en Howells, Britten en Elgar, Sisask, Kreek en Pärt.

Dirigent: Fokko Oldenhuis, harpiste: Beate Loonstra.

DE AMSTERDAMSE BACHVERENIGING SCHILDERT EEN PORTRET VAN J.S. BACH

Onder leiding van dirigent Cor Brandenburg, zingt de Bachvereniging in het kader van het 45-jarig jubileum de mooiste delen uit o.a. de Hohe Messe, de Lutherse Mis, Matthäus Passion en diverse cantates. Met medewerking van René Pootjes (bas-bariton) en het ABV-begeleidingsorkest.

In korte intermezzo’s vertelt Bach zelf (!) over zijn leven. Het is een theatraal en muzikaal dubbelportret.
Zondagmiddag 25 januari | 15.30  uur  | Dominicuskerk | Spuistraat 12
Toegang is € 20  in de voorverkoop en € 22,50 in de kerk.
Zie: www.de-abv.nl

Op het programma staan stukken uit het gehele oeuvre van J.S. Bach:
Hohe Messe – Crucifixus en Et Resurexit,
Matthäus Passion – Openingskoor,
Lutherse Mis – Gloria,
Delen uit de cantates 71, 131, 214

Ook maakt het koor uitstapjes naar componisten die belangrijk waren in het leven van J.S. Bach: Telemann, Buxtehude en Johann Christoph Bach. De laatste was een neef van de vader van Johann Sebastian.

cantatrix klein OP 1 FEBRUARI ZINGT CANTATRIX DE MESSIAH VAN HÄNDEL
een oratorium ‘for all seasons’

Samen met barokorkest Concerto d’Amsterdam brengt Cantatrix de Messiah van Händel. De dramatische kwaliteit van dit werk is ongeëvenaard. Händel trekt je mee in het verhaal en hij wist precies hoe dat moest.
Händel is nooit van het toneel verdwenen. Moest er voor Bach in de 19de eeuw nog een hulpoperatie op touw worden gezet, Händels muziek wist op eigen kracht alle eeuwen te trotseren. Het Hallelujakoor uit de Messiah kent iedereen. Dat jubelstuk begon bij de première aan een triomftocht die duurt tot op de huidige dag. Wie het hoort, krijgt het nooit meer uit zijn hoofd. Eromheen zitten andere magnifieke koorstukken, plus prachtige aria’s. Voor elke Bijbeltekst wist Händel, de doorgewinterde operacomponist, steeds de pakkendste melodie te vinden.

Solisten: Hanneke de Wit (sopraan), Anna Traub (alt), Rudmer de Vries (tenor),Frans Fiselier (bas)
Orkest: Concerto d’Amsterdam
Dirigent Geert-Jan van Beijeren

Zo. 1 febr. | 15:00 uur | Dominicuskerk | Amsterdam
Bestellen www.cantatrix.nl (06 512 134 71)

Händels Messiah door Cantatrix en Concerto d’Amsterdam garandeert een uitvoering op topniveau.

Cantatrix, prijswinnaar in Arezzo (Italië), is een ensemble met ambities. Het staat voor uitvoeringen met een hoorbaar plezier in het musiceren. Door het grote inlevingsvermogen zijn de concerten een beleving voor het publiek: spectaculair, devoot en emotioneel.

JE KUNT PERGOLESI’S STABAT MATER MEEZINGEN OP 7 MAART (studiemiddagen op 15 februari en 1 maart) 
Meezingconcert Stabat Mater 150307

Stabat Mater Pergolesi voor vrouwen 2015
Wegens het overweldigende succes van de vorige jaren programmeert PassieProjecten het Stabat Mater van Pergolesi opnieuw als meezingconcert voor vrouwenstemmen (sopraan en alt). De uitvoering vindt plaats op zaterdag 7 maart 2015 in de Dominicuskerk in Amsterdam. De leiding ligt in handen van Madeleine Ingen Housz.
Het is de vijfde keer dat PassieProjecten een meezingconcert organiseert rondom het Stabat Mater. Pergolesi componeerde dit stuk aan het eind van zijn leven. Het is zijn laatste werk, een paar dagen voor zijn dood voltooid. Het gaat over de smart van de bedroefde moeder van Jezus die haar zoon ziet sterven aan het kruis.

Praktische informatie
Soort: Meezingconcerten
Periode: 15 februari tot en met 7 maart 2015
Tijden: 11.00u. tot 17.00u.
Bijzonderheden: oefenmiddagen op 15 februari en 1 maart
Prijs: € 48,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 | 1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

OP 28 MAART KUN JE MATTHÄUS PASSION MEEZINGEN IN DE DOMINICUS (studiedag op 15 maart)

Bekijk hier het filmpje van het meezingconcert in 2010 in de Geertekerk http://www.youtube.com/watch?v=7w2WCEJE_oE

15 maart (studiedag) – 28 maart 2015 (meezingconcert)

Meezingconcert Matthaus Passion 150328

Een goede traditie: de uitvoering van de Matthäus Passion als meezingconcert. Dit jaar voor de derde keer onder leiding van Madeleine Ingen Housz, in de Dominicuskerk te Amsterdam. Op zaterdag 28 maart vindt het concert plaats: een integrale uitvoering met professionele solisten en begeleid door het eigen orkest Capella Passionata.

Soort: Meezingconcerten
Periode: Studiedag 15 mrt 2015 (plaats nog te bepalen, mogelijk in Utrecht)
Prijs: € 49,-
Leiding: Madeleine Ingenhousz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 |  1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

Cantatrix zong Faure’s Lux Aeterna (23 november 2014)
Lux Aeterna, het eeuwige licht, is de troostende factor in dit concert dat thematisch gebaseerd is op de dood en wat daar mogelijk na komt.
De componisten die u in dit programma tegenkomt benadrukken dit zicht op het einde. Allegri, met zijn Miserere’. Het zachtmoedige Requiem van Fauré meeslepend maar ook ingetogen. De Song for Athene van Tavener en Motet opus 74 van Brahms completeren het geheel.
Lux Aeterna, een programma dat thematisch een eenheid is, maar dat stilistisch over vier eeuwen uitwaaiert, van Allegri’s vroege Italiaanse barok tot de Engelse koormuziek van onze tijd. Allemaal anders, maar allemaal even prachtig. Cantatrix laat er haar licht over schijnen.
Cantatrix voerde Lux Aeterna uit samen met het ‘Orkest van de 20ste eeuw’, Bart Rodijns (harmonium), Charlotte Munnik (sopraan), David Greco (bariton).
Dirigent: Hans Leenders.

Het koor 4 mei projekt zong op 11 mei 2014

affiche2014 4MEIPROJEKTProgramma over moderne slavernij en uitbuiting

Directe aanleiding is de ramp op 24 april 2013 in Dhaka, Bangladesh. Bij het instorten van het gebouw Rana Plaza, waarin een naaiatelier was gevestigd, vielen ruim 1100 slachtoffers.

Programma:
‘Bishaash’ van Labik Kamal (wereldpremière)
‘Mayn rue-plats’ van Morris Rosenfeld
‘Neruda Requiem Aeternam’ van Mikis Theodorakis
‘Song of Human Rights’ van Howard Hanson

Koor onder leiding van Pieter Kole
Muzikale medewerking: Olga Karelova (piano), Martin Grudaj (cello) en Tsjisse de Jong (slagwerk)

Luister muziek van het 4 mei projekt

HaendelverenigingOp 18 mei 2014  zong de Amsterdamse Händelvereniging

Programma:
J.S. Bach – Jesu, meine Freude BWV 227
Gounod – Tota pulchra es
Alain – Les jardins suspendus
Leenders – Intentions
Duruflé – Requiem

Solisten: Maria de Moel sopraan, Hans Stobbe bariton
Orgel: Kirstin Gramlich
Algehele leiding: Arjan van Dijk

Website: Amsterdamse Händelvereniging

De Amsterdamse Händelvereniging
is een kamergroot oratoriumkoor dat onder leiding van oprichter Arjan van Dijk de vocale muziek van Händel combineert met koorrepertoire uit de late middeleeuwen tot heden, en tijdens concerten met solisten en instrumentalisten samenwerkt.

Meezingen?
Wil je zingen in een oratoriumkoor waar je stem er toe doet?
Meld je dan aan via a.hv@live.nl. Er is nog plaats voor tenoren en bassen.

passieconcert johannes passion meezingconcert 12 april 2014

Johannes Passion Meezingconcert Amsterdam 2014
30 maart-12 april 2014

Passietijd 2014
Een goede traditie: uitvoering van de Johannes Passion. Dit jaar voor de derde keer als Meezingconcert onder leiding van Madeleine Ingen Housz, op 12 april 2014 in de Dominicuskerk Amsterdam en op Goede vrijdag in de Geertekerk in Utrecht.

Stoomcursussen
Voor ieder die extra wil oefenen – erin komen – samen naar het evenement toeleven zijn er stoomcursussen.

Digiflyer Hohe Messe

Hohe Messe – een spetterend klankfeest door Vivavoce

Op 25 januari 2014 luidde vocaal ensemble Vivavoce het nieuwe jaar in met een frisse uitvoering van Bach’s meesterwerk: Hohe Messe. Vivavoce viert in 2014 haar 20ste verjaardag en nodigt u van harte uit op haar feestje!
In dit ultieme koorwerk spreidt Vivavoce haar veelzijdigheid en enthousiasme ten toon, zoals u van dit vocaal ensemble uit Wageningen mag verwachten. Vivavoce staat bekend om haar transparante geluid, haar helderheid, homogeniteit en flexibele jonge stemmen.

Vivavoce staat onder leiding van de dirigent Ger Vos, die als koordirigent en docent koordirectie landelijk bekendheid geniet. Het koor heeft voor dit Bach-project de medewerking van symfonie-orkest de Philharmonie uit Amsterdam. Samen met solisten Iris de Koomen (sopraan), Maria Fiselier (mezzo), Jeroen de Vaal (tenor) en Frans Fiselier (bas) gaan ze u vóór in een muzikale hoogmis die zijn weerga niet kent.
Zaterdag 16 nov 2013, 20 uur AFSCHEIDSSCRATCH STICHTING EIGEN WIJS Beeld:www.eigenwijs.nu

Vrouwenkoor Fem, Scratchkoor Stichting Eigen Wijs, Projectorkest Twente
Na 22 jaar gaat Stichting Eigen Wijs haar deuren sluiten. Zij zingt daarom Mozarts Requiem met een groot koor, dat bestaat uit de (ex)koorleden van de stichting en hun gasten. Een groots afscheid.
In het voorprogramma staat Vrouwenkoor Fem. Onder leiding van dirigent Pierre Schuitemaker ontwikkelde het koor zich kwalitatief enorm. Bij het laatste concert merkte één van de leden van het begeleidende ensemble op: ‘Ik heb zelden een koor zo zuiver horen zingen.’ Tijdens een korte tournee ontving Vrouwenkoor Fem staande ovaties.

Programma: Mozart – Requiem; Abos – Stabat Mater; Caplet – Messe à trois voix
Solisten: Anne Martha Schuitemaker (sopraan), Guja Sandholt (alt), Jonathan Ploeg (tenor), Philip Barkhudarov (alt)
Dirigent: Pierre Schuitemaker
Donderdag 20 juni 2013, 20.15 uur Vrijdag 21 juni 2013, 20.15 uur

Crea Orkest – Les Troyens: Chasse Royale et Orage uit de opera Les Troyens van Berlioz; Erste Hymne an die Nacht van Diepenbrocks (m.m.v. de jonge sopraan Charlotte Houberg) en Symfonie nr. 5 van Sibelius. Dirigent: Bas Pollard.

Zaterdag 15 juni 2013, 20.30 uur
Het Aad Hoc Koor, een gemengd a-capellakoor met oude en moderne vier- tot achtstemmige muziek.
Deze 24 zangers geven al 19 jaar jaarlijks meerdere concerten in Amsterdamse kerken. Op het programma van dit zomerconcert ‘Contrasten’ staat muziek van o.a. Dante Andreo, Claudio Monteverdi, Henryk Górecki en Eric Whitacre. Ook de Vocal Group Rebounce onder leiding van Joke Tulp zal een deel van het programma verzorgen.

Vrijdag 14 juni 2013, 20 uur
Studentenkoor Amsterdam – Requiem van Mozart
Studentenkoor Amsterdam is jarig. Dit zilveren jubileumjaar sluiten ze af met het magnifieke Requiem van Mozart, begeleid door Lundi Bleu. Naast het Requiem a capella stukken van Tavener, Elgar Byrd en Whitacre.

Zondag 9 juni 2013, 15 uur
Amsterdamse Händelvereniging, VU Kamerorkest, Haydn – Die Schöpfung Dirigent: Arjan van Dijk Solisten: Martha Bosch, sopraan; Gerben Houba, tenor; Matthijs Mesdag, bas; Urszula Danielewicz, fortepiano.

In de Dominicus worden met regelmaat concerten gegeven. Vaste bespeler is bijvoorbeeld het StudentenKoor Amsterdam, SKA, een koor van 90 studenten die wekelijks samen repeteren. Zij zongen van Brahms ‘Warum ist das Licht gegeben?’