foto-links

raamdom-gr

1 angst geen ruimte geven

Vieringen in de 40dagentijd: Bewegen en bewogen worden, werken aan barmhartigheid

‘’ Ik had honger en je hebt mij te eten gegeven, ik had dorst en je hebt mij te drinken gegeven, ik was vreemdeling en je hebt mij opgenomen, ik was naakt en je hebt mij gekleed, ik was ziek en je hebt mij bezocht, ik zat in de gevangenis en je bent bij mij gekomen. ‘’

(Mattheüs 25: 35,36)

2 stil zijn 

Als het over ‘’barmhartigheid’’ gaat, het thema van de komende 40dagentijd, zal menigeen denken aan de werken van Barmhartigheid zoals we die uit het evangelie kennen: zes werken van barmhartigheid, die door paus Innocentius werden aangevuld met een zevende: ‘’de doden begraven’’ en door paus Franciscus recentelijk met een achtste: ‘’de aarde omarmen’’.

Die Werken van Barmhartigheid vormen dus geen gesloten canon, maar spreken mensen altijd weer op een nieuwe manier aan. In iedere tijd krijgt het omzien naar anderen en naar de wereld rondom weer andere accenten en ook gaan mensen over zichzelf telkens weer anders denken: wie zijn wij in onze omgang met elkaar en met onze wereld en wie zouden we kunnen zijn?

Ook in deze 40dagentijd willen we ons bezinnen op ons mens zijn, onze verbondenheid en verantwoordelijkheid. Alles rond dat thema van Barmhartigheid, dat in het Hebreeuws zowel als in het Nederlands verwant is aan Gods bewogen liefde die zich uitstrekt naar mensen, opdat mensen zich uit kunnen strekken naar elkaar. Zoals de fraters van Tilburg, die zich ook broeders van barmhartigheid laten noemen, het zo mooi zeggen: dat het gaat om ‘’zien’’, ‘’bewogen worden’’ en ‘’in beweging komen’’.

Holkje van der Veer, Dominicanes die cultureel en agogisch werk en theologie studeerde, stelde de Nieuwe werken van Barmhartigheid samen, die laten zien hoe barmhartigheid niet alleen op de ander is gericht maar ons ook zelf andere mensen maakt:

-          Angst geen ruimte geven

-          Stil zijn

-          Langzaam leven

-          Het initiatief nemen

-          Plezier maken

-          Kritisch consumeren

-          Bescheiden zijn

Met in ons achterhoofd de Werken van barmhartigheid uit het Mattheüsevangelie, zullen we ons door deze nieuwe formuleringen graag laten leiden in deze zondagen naar Pasen toe.

Woensdagavond 6 maart, 19.30u: Aswoensdag

We verbranden verdroogde palmtakjes en zegenen elkaar met as, symbool van vergankelijkheid. We zingen liederen over nieuw leven dat ontstaan kan uit wat voorbijgaat. En we bidden daarbij, met de psalmist: ‘Maak ons tot teken van uw barmhartigheid’.

Korte overweging door Germain Creyghton

 

Zondag 10 maart: Barmhartigheid

Barmhartigheid, ‘een hart vol erbarmen’,’ zien- bewogen worden – in beweging komen, het klinkt edelmoedig en mooi maar bij nadere beschouwing blijkt het om een aardse, moeilijke, dwarse vorm van naastenliefde te gaan. Onmogelijk bijna in onze ogen, maar niet in die van Jezus, die zich in de parabel van de barmhartige Samaritaan, van zijn radicale kant laat zien.

Lezing: Lukas 10, Overweging door Colet van der Ven

Na afloop van deze dienst is de Dominicus vertrekpunt voor Groene Kerken die willen meelopen met de Klimaatmars vanaf de Dam om 13 uur. Het vertrek zal worden ingezet met een kort woord en een zegen door enkele vertegenwoordigers van de deelnemende kerken (PKN en RK).

 

Zondag 17 maart: De angst geen ruimte geven

Als je de berichten over klimaatverandering en geweldsdreiging toelaat in je binnenste, kun je verlamd raken van schrik. Dat kan betekenen dat je je terugtrekt in je eigen comfortzone, dat je cynisch wordt en de hoop op verandering opgeeft. Dan laat je je niet meer raken en in beweging brengen. De profeten van het bijbelse Israël hadden hiertegen een tegengif: ‘de vreze des Heren’, traditioneel uitgedrukt; beter misschien: het ontzag voor de Eeuwige.

De profeet Jesaja zegt: vrees niet wat men vreest, heb liever ontzag (‘vrees’) voor de Eeuwige! Dat is niet een gemakkelijke weg, dat vraagt om innerlijke wijsheid en onderricht (in de bijbel ‘Torah’ geheten), om confrontatie en omstreden keuzes. Maar je begeeft je daarmee wel op de weg van de verwachting en de hoop. Al die woorden klinken in het bijbelgedeelte dat we op deze zondag zullen horen.

Lezing: Jesaja 8: 11-18, Overweging door Harry Pals, oud-predikant van de EUG-Janskerk in Utrecht

 Zondag 24 maart: Langzaam leven

Vertragen, stilte zoeken, het lijkt in eerste instantie alsof je dat vooral moet doen om barmhartiger, compassievoller met jezelf om te gaan. Want we weten allemaal hoe de versnelling er toe leidt dat we gehaast zijn, opgejaagd leven, ten koste van de aandacht voor onze eigen binnenwereld, voor andere mensen, dieren en ten koste van de aarde. Langzaam leven is tegelijk ook solidair zijn met mensen zonder hoop, mensen die niet mee kunnen komen, met zieken en gevangenen, met mensen die een verlies of diepe teleurstelling betreuren. Soms staat het leven in het teken van wachten op wat komt. Hoe doe je dat, wat heb je dan nodig? Wat helpt?
Langzaam leven is een geestelijke oefening die we tijdens deze langzame dienst in praktijk willen brengen, met minder woorden, meer contemplatie. Om gevoelig te worden, te gaan zien met de ogen van de eeuwige, te luisteren met andere oren.

Lezing: Handelingen 8:26-39, Overweging door Marcel Elsenaar

Zondag 31 maart, Laetare: Plezier maken

Wij mogen ons verheugen op dat wat nog niet is. Daarover gaat zondag Laetare. Maar hoe kan dat? Wie kan iemand zover krijgen dat hij gaat genieten van wat er nog niet is? Waar een mens gerechtigheid verwacht, daar is onrecht. Waar een mens recht zoekt wordt onrecht gevonden. Hoe leert De Prediker ons om in een wereld van systemen, waar autonomie van mensen niet lijkt te bestaan, toch de uitdaging te vinden om plezier te maken? Hoe leren wij onszelf om te genieten van het samen dingen doen? Wat is dat voor wijsheid? Hoe gunnen wij onszelf zo’n inzicht?

Lezing: Prediker 3:1-22, Overweging door Alle van Steenis

Zondag 7 april: Initiatief nemen – hoe en waartoe

Initiatief nemen vraagt moed: de weg van droom naar werkelijkheid is lang en vol hobbels. Het kan je eenzaam maken in je eentje voorop te gaan.

Wie initiatief en verantwoordelijkheid neemt, ontkomt vaak niet aan vuile handen. Misschien weerhoudt de angst fouten te maken ons er van om in actie te komen. Maar God heeft geen andere handen en voeten dan de onze: ons initiatief is nodig om te bouwen aan een nieuwe, rechtvaardige wereld. Waar dromen we van, en hoe geven we die dromen vorm?

In deze dienst vindt ook het ritueel van de handwassing plaats

Lezing: 2Kronieken 1:31, 2:3-5, 3:1 en 5:1-14, Overweging door Godian Ejiogu, theoloog, pastor en auteur van het boek Mijn Droom

 

Zondag 14 april, Palmpasen: Stil en bescheiden zijn

Bij Johannes wordt Jezus met palmtakken in Jeruzalem ingehaald als de man die Lazarus uit de dood heeft opgewekt. Voor Johannes is die opwekking de aankondiging van Jezus’ eigen opstanding. Aan het begin van de belangrijkste week van het kerkelijk jaar proberen we stil en bescheiden na te denken over wat dit mysterie van dood en leven voor ons kan betekenen.

Lezing: Johannes 12, Overweging door Henk Hillenaar

Witte donderdag 18 april, 20.00u                   Overweging door Henk Hillenaar

Goede Vrijdag 19 april, 20.00u                       Overweging door Janneke Stegeman

Paasnacht 20 april, 21.00u                              Overweging door Claartje Kruijff

Paasmorgen 21 april                                        Overweging door Juut Meijer

In en na de paasdienst neemt Thom Jansen na 49 jaar afscheid als pianist/organist van de Dominicus in verband met zijn pensionering. Het zal door Thom en Jeannette vast op prijs worden gesteld, als u daarbij aanwezig bent.

(De tekeningen zijn van Riet Deerenberg)