foto-links

raamdom-gr

Concerten

In de Dominicus zijn vaak mooie concerten:

Vrijdag 29 maart 2019 20:15u  Gloria van Vivaldi (gratis entree)

Op 29 maart 2019 brengen de leerlingen van het Barlaeus Gymnasium te Amsterdam, het Comenius College te Hilversum en de Adriaan Roland Holstschool te Bergen in samenwerking met studenten van de Opleiding Docent Muziek te Amsterdam het Gloria van Vivaldi ten gehore.Zij worden begeleid door een klein ensemble, aangevoerd door het Risata Strijkkwartet. Naast het Gloria staan er ook andere muzikale verassingen op het menu. Het project staat onder leiding van twee vierdejaars studenten van de Opleiding Docent Muziek: Dominique van Rossum en Sjoerd Haver.

Deuren openen om 20:00, aanvang concert: 20.15
Entree: Entree is gratis, kaartjes hoeven niet te worden gereserveerd

 

Zaterdag 30 maart 2019 15:00 uur: Concert voor kinderen door het CREA orkest

creaIn het tweede programma van het jubileumjaar speelt het CREA Orkest concerten voor kinderen!
Met muziek van Piccolo et Saxo en compagnie van Popp en de Egmont Ouverture van Beethoven.

Tickets zijn te koop via deze link en kosten 10 euro of 5 euro met korting voor kinderen t/m 12 jaar, studenten, 65+ en Vrienden van het CREA Orkest.

Het concert is op zaterdagmiddag 30 maart van 15:00 – 16:00 uur. Dit kinderprogramma is bedoeld om de muzikanten van morgen te inspireren, vandaar ons jubileumthema, DaCapo (vanaf het begin)!

 

 

 

 

 

Zondag 31 maart 15.00u Het Hoofdstadkoor zingt de mooiste passiemuziek

HSK affiche Passie def compZondag 31 maart, zondag Laetare (Latijn voor “Verheug U”), is de vierde zondag in de veertigdagentijd, een periode van bezinning in het christendom als voorbereiding op het Paasfeest. De Matthäuspassion van Bach is ongetwijfeld voor velen de favoriete muziek in deze tijd. Passiemuziek is een muziekstuk dat de passie, het lijden van Jezus Christus, als uitgangspunt heeft.

Maar er zijn meer bekende en minder bekende componisten die prachtige passiemuziek geschreven hebben. Ook Heinrich Schütz en Georg Philip Telemann hebben een Matthäus Passion gecomponeerd. Componisten als Cesar Franck, Franz Liszt en John Stainer hebben ontroerende muziek over de kruisgang van Christus geschreven. En iedereen kent ook The Messiah van Georg Friedrich Händel.

Het Hoofdstadkoor heeft een keuze gemaakt uit passiemuziek uit alle eeuwen:

DE MOOISTE PASSIEMUZIEK

 Het Hoofdstadkoor zingt deze prachtige muziek, samen met solisten en het Hoofdstadkoor Begeleidings Ensemble in de sfeervolle Dominicuskerk, met zijn bijzondere akoestiek.

Uitvoerenden: Hoofdstadkoor,  Yvonne Kok -  alt,  Ingrid Nugteren –  sopraan,  Gerrie Meijers – orgel

Hoofdstadkoor Begeleidings Ensemble, Martin van der Brugge – algehele leiding

Toegangskaarten €27,50 inclusief pauzedrankje te koop via de website www.hoofdstadkoor.nl en op 31 maart vanaf 14.15 uur in de Dominicuskerk

Denkt u er aan dat op zondag 31 maart de zomertijd ingaat, en dus de klok een uur vooruit moet worden gezet. Het zou jammer zijn als u dit bijzondere concert moet missen.

 

 

Zaterdag 6 april 2019 14.00 uur : Matthäus-Passion

Vocaal Ensemble Fioretto | Het Promenade Orkest | Thijs Kramer

6 maart

Dirigent Thijs Kramer zal de Matthäus-Passion van Bach uitvoeren in de Dominicuskerk in Amsterdam. Tientallen keren vertolkte Thijs Kramer de Matthäus-Passion, vele malen met KCOV Excelsior in het Concertgebouw. In 2007 ontving hij hiervoor de bronzen Concertgebouwpenning.

Ook vertolkte hij de Matthäus-Passion met andere koren, zoals de Nederlandse Händelvereniging, het Baarns Concertkoor en Ex Animo te Leiden. Bij de befaamde uitvoeringen van Piet van Egmond zat hij aan het orgel. Kenmerkend voor uitvoeringen o.l.v. Thijs Kramer is zijn veerkrachtige, tekstgeoriënteerde interpretatie.

In het jaar 2000 promoveerde hij op een proefschrift over Bach.

Medewerkenden : Vocaal Ensemble Fioretto, Bert van de Wetering (Christus), Marten Smeding (Evangelist), Elma van den Dool (sopraan), Martine Straesser (alt), Erik Janse (tenor) en Bas Kuijlenburg (bas), Jeugdkoor Waterland, Het Promenade Orkest, Jan Jansen en Wybe Kooijmans continuo,

Kaartverkoop en Info. : www.vocaalensemblefioretto.nl

 

Dirigent Thijs Kramer werd in 2013 geïnterviewd door een journalist van NPO Radio 1, over Bach’s Matthäus Passion:

https://www.nporadio1.nl/twee-dingen/onderwerpen/127430-emoties-bij-de-matthaeus-passion

 

Zondag 7 april 16 .00 uur:  Matthäus Passion

Cantatrix | Apollo ensemble |Hans Leenders

MP website

Voor de muziekliefhebber is de passietijd een jaarlijks terugkerend hoogtepunt.
Een maand lang domineert Bach de muziekagenda. Vermoeiend? Zeker. Vervelend? Nooit.
Hoe vaker je de Matthäus-Passion hoort, hoe groter het raadsel wordt – en hoe intenser de bewondering.
Hoe is het mogelijk dat muziek die je zo goed kent je steeds weer zó treft?
Hoe komt dat juist wij, zo massaal warmlopen voor Bachs grootste passie?………….

Ook dit jaar presenteert Cantatrix o.l.v. Hans Leenders samen met het Apollo Ensemble de Matthäus. Koor en orkest zijn voortreffelijk op elkaar ingespeeld, wat extra bijdraagt aan de zeggingskracht van Bachs monumentale compositie.

Evangelist: Marcel Beekman, Christus: Pierre Mak, alt: Margot Oitzinger,
bas: Frans Fiselier, tenor: Falco van Loon, sopraan: Katharine Fuge. Dirigent: Hans Leenders.

Tickets: www.cantatrix.nl

 

Maandagmiddag 22 april (Tweede Paasdag) 15.00u: Concert “Jesus Christ Superstar”

Uitvoerenden: het groot Voice Company Koor o.l.v. Robert Bakker

Zangsolisten: Maarten Redeker, Jorrit de Vries en Matthijs Schelvis

tweede paasdagAl geruime tijd is het Voice Company Koor het bekende werk “Jesus Christ Superstar” van Andrew Lloyd Webber aan het studeren.

Dirigent en oprichter Robert Bakker heeft het stuk omgezet naar een concertante uitvoering. Prachtige, 4-stemmige koorzang maakt het stuk voor een concertuitvoering veel toegankelijker om naar te luisteren. Alle topnummers komen voorbij, zoals “Heaven on their minds”, “The last supper”, “I don’t know how to love him” en natuurlijk de titelsong “Superstar”.
Allemaal nummers die zeer gebaat zijn bij een mooie, warme koorklank. Een bijzonder kenmerk van het internationaal geroemde Voice Company Koor, dat afgelopen maanden nog optrad in de Mercedes Benz Arena in Berlijn en Carnegie Hall in New York.

Daarnaast is gekozen voor drie jonge zangsolisten. Tien jaar geleden zongen deze jongens ook al de solopartijen bij de Voice Company-uitvoeringen, maar toen als middelbare scholieren. Het muzikaal enthousiasme heeft destijds deze talenten dusdanig aangestoken, dat ze besloten het vak in te gaan en studies aan diverse conservatoria te volgen.
Inmiddels zijn ze drie jaar geleden afgestudeerd en kan het publiek, nu tien jaar later, opnieuw kennismaken met deze geweldige zangers. Het gaat hier om Maarten Redeker, Jorrit de Vries en Matthijs Schelvis.

Het gehele lijdensverhaal komt voorbij, maar dan op een speciale manier. Het wordt namelijk belicht vanuit de figuur van Judas.
Het geheel staat onder de deskundige leiding van Robert Bakker, die ook de begeleiding zal verzorgen.

Tickets kosten 20 euro en zijn online te bestellen door hier te klikken op https://novatickets.nl/winkelmand/?add-to-cart=25542.

De website van het koor is: www.hetvoicecompanykoor.nl

 

Zondag 28 april 2019 15.30 uur: Requiem van Mozart en Christ lag in Todes Banden van J.S .Bach (BWV 4)

De Amsterdamse Bachvereniging zingt de mooiste muziek van Mozart en Bach, en preludeert daarmee op de dodenherdenking.

poster MozartSolisten:

Lauren Armishaw, sopraan

Esther Kuiper, alt

Bernard Loonen, tenor

Frans Fiselier, bas.

Orkest: Barokensemble Arx Ardens

Het geheel staat onder leiding van Cor Brandenburg.

Deuren open: 14.45 uur.

Kaarten:  €27,50 Stadspas, CJP en voorverkoop €25,00

Meer info:  www.bachamsterdam.nl

 

 

Zondag 19 mei 2019: 15:15 uur: Regina!, een concert van Photonen

 Regina voorzijde_

Maria is de meest geportretteerde vrouw uit de kunstgeschiedenis en wordt in talloze liederen bezongen. Met Regina! brengt Photonen o.l.v. Jeroen Spitteler een boeiende reis door de muziekgeschiedenis met aan haar gewijde koormuziek. Het virtuoze Concerto per la beata Vergine voor koor en hobo van Vic Nees is daarbij het centrale stuk. Verder klinkt Salve Regina van Poulenc en werk van Hildegard von Bingen, Tavener, Victoria en Gjeilo. Jeroen Spitteler schreef The May Magnificat, een fijnzinnig werkje voor vrouwenkoor. In het dansante Salve Regina / To the mothers in Brazil van Jansson/Eriksson voor koor en hobo worden de uitvoerenden uitgenodigd vrijelijk te improviseren met het muzikale materiaal. Tenslotte klinkt Rachmaninovs Concert voor koor, dat de aanzet bleek tot zijn beroemde Vespers.

 

 

 

Samuel AguirreM.m.v. de prijswinnende jonge hoboïst Samuel Aguirre.

 

Photonen is een Amsterdams kamerkoor van ca 26 geschoolde amateurzangers, dat klassieke werken brengt variërend van zeer oude muziek tot hedendaags. Twee keer per jaar presenteert het een programma op een zo hoog mogelijk artistiek niveau. Photonen zong voorjaar 2016 in het voorprogramma van het NKK en figureerde in de tv-serie KLEM. Sinds de oprichting staat het koor onder leiding van dirigent/artistiek leider Jeroen Spitteler.

Meer info en kaartvoorverkoop: www.photonen.nl/concerten

Toegang:

Aan de zaal € 16 normaal / € 12 kortingstarief

Online € 15 normaal / € 10 kortingstarief

Kortingstarief geldt voor: CJP/student/Stadspas groene stip

 

 

 

Zaterdag 23 november 2019 10.00 uur Faure Requiem

Gabriel_Faure

De scratch:

Op zaterdag 23 november 2019 organiseren wij een scratchconcert in de Dominicuskerk in Amsterdam. Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge worden het Requiem van Fauré en de Cantique de Jean Racine  in één dag ingestudeerd en aansluitend aan het einde van de dag van de middag met orkest en solisten uitgevoerd.
Bent u al bekend met deze legendarische werken of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan snel op en doe mee! Een deelnemerskaart kost €36,50.

Wilt u meezingen met het prachtige Requiem van Gabriel Fauré op 23 november 2019? U kunt zich direct inschrijven.

De werken van Gabriel Fauré

Gabriel Fauré had een ongebruikelijke visie op de muziek voor een Requiem. Anders dan Mozart en Verdi die hem voorgingen, mijdt Fauré het grote conflict, het helse drama en de tergende pijn. Tekenend is dat hij het Dies Irae, het Laatste Oordeel met zijn gruwelijke visioenen, liet zitten, maar wel op het einde ‘In Paradisum’ toevoegde: ‘in het paradijs.’ Zo reizen we van de duistere zoektocht in het begin naar het paradijselijke licht, weergegeven met harp en sopraan.

‘Ik schreef het Requiem voor mijn plezier, als u mij toestaat.’ Een typische uitspraak van Gabriel Fauré, want Fauré zag de dood ‘meer als een welkome verlossing en het opstijgen tot geluk, dan als een pijnlijke ervaring.’
Ook in het andere werk dat we gaan uitvoeren – de onaards mooie Cantique de Jean Racine – gaat het om ‘het andere’. De Cantique, het afstudeerwerk van de toen 19-jarige Fauré, richt zich tot het ‘Vleesgeworden Woord van de Allerhoogste […] Eeuwig licht van hemel en aarde.’

PROGRAMMA
Cantique de Jean Racine (opus 11) Koor
Après un rêve (Op. 7, No.1) Sopraan solo
Les Berceaux (Op 23 No. 1) Bariton solo
Requiem (opus 48) Koor en solisten

het concert vind plaats om 16.30 uur tot 17.30 uur
Toegangskaarten voor het concert om kunt u hier bestellen 

 

 

 

 

EERDERE CONCERTEN:

 

 

Zondag 18 juni 15uur: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere: Een Nieuwe Wereld

VUkoorHet VU-Kamerkoor steekt de Atlantische Oceaan over! Voor onze concerten van 17 en 18 juni duiken wij in de Amerikaanse koortraditie. Net als duizenden voor ons komen wij een nieuwe wereld tegen – hoewel deze nieuwe wereld voor sommigen aanlokkelijker was dan voor anderen. Voor velen een land van mogelijkheden en optimisme, voor anderen wachtte vernedering en slavernij. Beide nieuwe werelden hebben een onuitwisbaar stempel op de Amerikaanse muzikale traditie gedrukt. In dit programma leggen wij de nadruk op volksmuziek, voornamelijk slavenmuziek, en op de totstandkoming van de Amerikaanse koortraditie.

Hoewel slavenliederen vaak als ‘spirituals’ worden aangeduid, waren zij veel meer dan religieuze liederen. Slaven zongen tijdens het zware, monotone werk, gebruikten de dubbele betekenis van de teksten als communicatiemiddel, en bovenal gaf de muziek slaven een gevoel van gemeenschap – een gevoel van vrijheid. Dit neemt niet weg dat het prachtige liederen zijn.

De moderne Amerikaanse koortraditie ontstond aan de Amerikaanse oostkust, en was vooral gebaseerd op religieuze muziek. Door de loop der tijd is dit religieuze vervaagd, en is de invloed van de verschillende culturen in en rond Amerika naar voren gekomen. Waar Ives nog psalmen op muziek zette, is Coplands ‘Las Agachadas’ gebaseerd op een satirisch Spaans volksliedje. In de 21e eeuw zijn Eric Whitacre en Morten Lauridsen twee van de bekendste Amerikaanse koorcomponisten. Van hen zingen wij ‘Leonardo dreams of his Flying Machine’ en enkele stukken uit ‘Les chansons des Roses’.

Info en reservering: http://vukk.nl/

Zondag 17 juni, 16.00 uur

Amsterdams Opera Koor :  Verdi, il più grande  

Hoogtepunten uit opera’s van Giuseppe Verdi

 

AOK. 2017-12-17 Lachende trapfoto bewerkt

 

Elnara Shafigullina, sopraan
Reza Ranjazmay, tenor
Ago Verdonschot, bariton
Frederik Bergman, bas-bariton
Susan Ball, vleugel

Ago Verdonschot – Muzikale leiding

Kaarten à € 17,50 (incl. pauzedrankje) te reserveren via info@operakoor.nl (ook verkrijgbaar voor aanvang aan de zaal)

Zaterdag 16 juni  14:30 uur   ‘Les Fleurs de France’

Zomerconcert Gaasperdams Gemengd Koor

Dirigent Frank Hameleers – Piano Rolf Wolfensberger

 

Zomerconcert GGK

Programma

Cantique de Jean Racine            G. Fauré (1845-1924)

Pavane                                     G. Fauré (1845-1924)

Madrigal                                   G. Fauré (1845-1924)

Calme des nuits                        C. Saint Saëns (1835-1921)

Les fleurs et les arbres              C. Saint Saëns (1835-1921)

Les chansons des roses             M. Lauridsen (1943)

Ubi caritas                                M. Duruflé (1902-1986)

Panis angelicus                         C. Franck (1822-1890)

Margoton va t’a l’iau                          F. Poulenc (1899-1963)

La mer                                     C. Trenet (1913-2001)

 

 

Toegang volwassenen €12 / Kinderen tot 14 jaar €6

Kaarten zijn op de dag van het concert vanaf 14:00 uur verkrijgbaar bij de ingang van de kerk

Website http://www.gaasperdamsgemengdkoor.nl

Zaterdag 10 december 20.15 uur: VU kamerkoor  Figure Humaine

foto koor Camille

Het gezicht maakt heel wat mee in een mensenleven. We openen het in extase, wringen het in wanhoop, maken een gekke snoet, en strijken het zo nu en dan in een vrome plooi.

Ons programma wemelt van gelaatstrekken. Centraal staan de oorlogsgezichten van Poulenc’s Figure Humaine – een kaleidoscoop van emoties. Het werk, geschreven in 1943 naar gedichten van Paul Éluard, verhaalt van onderdrukking en verlangen naar vrijheid.

Temidden van de groteske waanzin van de oorlog vindt Poulenc ruimte voor tederheid, alvorens met grenzeloos optimisme op te bouwen naar een extatisch slot. Éluards gedicht, door de RAF met duizenden uitgestort over bezet Frankrijk, danst door de wereld, zingend van dat ene grote goed – Liberté!

De H. Cecilia was een jonge Romeinse vrouw die ondanks haar kuisheidsgelofte gedwongen werd te trouwen, en de tekst van Brittens Hymn to St Cecilia spreekt van het verlies van jeugdige onschuld. Een donkerder blik, een nieuwe voorhoofdsrimpel – maar, is de boodschap: wear your tribulation like a rose!

De hoop en het vertrouwen die bij Poulenc het laatste woord hebben, komen terug in de rest van het programma. Manneke en Mendelssohn richten vol vertrouwen de blik omhoog en uit volle Russische borst kondigt Chesnokov aan dat de verlossing daar is. Whitacre, Byrd, Fauré, en Allegri stemmen daar volledig mee in.

2016-3 Eflyer

Programma

Poulenc                      Figure Humaine
Britten                         Hymn to St Cecilia
Whitacre                     Alleluia
Mendelssohn              Psalm 2 ‘Warum toben die Heiden’
Byrd                            Laudibus in Sanctis
Chesnokov                 Spaseniye sodelal
Fauré                          Cantique de Jean Racine
Manneke                    Psalm 121 ‘Je lève mes yeux’
Allegri                         Miserere

Data

Zaterdag 10 december, 20.15   Amsterdam, Dominicuskerk
Zondag 11 december, 15.00   Amsterdam, Vondelkerk

 

Prijzen (deur)   €15

€12 (Student, 18-, VU-medewerkers, oud-koorleden)

€7,50 (Stadspas)

Reserveringen met €2 korting via vukk.nl

Uitvoerenden: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere; Jacobus den Herder (piano)
Zondag 20 december 2015  bracht het VU-Kamerkoor Bach vs. Händel in een zeer volle Dominicuskerk

bach-handel

 

De twee eerste grote koorwerken van Bach en Händel samen in één concert: Bachs Magnificat en Händels Dixit Dominus.

Bach en Händel, de twee grootste helden van van de barokperiode, beheersten de stijl van hun tijd zo tot in de puntjes dat het zinloos is om te proberen één van de twee boven de ander te plaatsen. Niettemin is een directe vergelijking van deze twee grootmeesters interessant en bieden we het publiek de gelegenheid om tijdens het concert zo’n vergelijking te maken: Bach vs. Händel.

Is Bachs aanpak wellicht spiritueler en die van Händel eerder dramatischer? Of liggen de verschillen op een geheel ander terrein, bijvoorbeeld op dat van sierlijkheid? Duidelijk is dat beide koorwerken absolute hoogtepunten uit de koorliteratuur zijn. Het VU-Kamerkoor nodigt je uit om zelf de muziek te ervaren en beide componisten te vergelijken.

Zie:  www.vukk.nl

 

ZONDAG 8 NOVEMBER 2015 zong koor Fenix:

heaven full of Starswerken van Arvo Pärt, Sergej Rachmaninov, Ēriks Ešenvalds en Ko Matsushita

flyer 'heaven full of Stars'.

Mystiek staat centraal in de aankomende concerten van koor FeniX op 6 en 8 november in Amsterdam, getiteld heaven full of Stars. In de moderne en hedendaagse a-capellastukken uit Oost-Europa en Japan geven ongekunstelde, sonore klanken uitdrukking aan ongrijpbare begrippen als eeuwigheid, oneindigheid en goddelijkheid. De teksten reiken van orthodox religieus tot modern spiritueel. De muziek klinkt afwisselend verstild, swingend, ijl of bezwerend.

 

Eerbetoon aan Pärt

Arvo Pärt, de grootste nog levende schepper van religieuze muziek, wordt dit jaar 80. Hij bouwt zijn muziek op uit eenvoudige harmonieën, waarbij enkele noten of drieklanken klinken als klokken. Deze techniek noemt hij tintinnabulli, naar het Latijnse woord voor klokje of bel. In het meditatieve Magnificat, een lofzang op Maria, zingt het koor de tintinnabullipartij terwijl de hoge sopranen de tekst reciteren op één toon.

Watergestemde glazen uit Letland

Van de veelbelovende jonge Let Ēriks Ešenvalds zingt FeniX Stars, een compositie uit 2011 voor koor en watergestemde glazen. Het zoemende geluid van de glazen gaat naadloos over in de ijle koorklanken. Samen creëren ze een mystiek effect.

Opzwepende ritmes uit Japan

Aloude christelijke thema’s krijgen in de muziek van de Japanse componist Ko Matsushita een fris tintje. Matsushita verbindt Europese religieuze muziek met Japanse volksmelodieën en invloeden uit de jazz en pop. De resultaten zijn zeer afwisselend: Ubi caritas is als een lieflijk herfstbriesje en contrasteert sterk met de opzwepende, puntige ritmes van Pater noster.

Indringende liturgie van Rachmaninov

Rachmaninov is ongetwijfeld een van de grootste sterren aan het Russische muziekfirmament. Voor zijn Liturgie van Johannes Chrysostomos bestudeerde hij eeuwenoude Byzantijnse koormuziek waar hij als kind al diep van onder de indruk was. De muziek volgt de liturgische teksten en ademt de warme mystieke sfeer van de Russisch-orthodoxe kerk, afgewisseld met romantische invloeden.

Koor FeniX o.l.v. Benjamin Bakker

Ēriks Ešenvalds (geb. 1977)

-          Stars

-          The heavens’ flock

Arvo Pärt (geb. 1935)

-          Triodion

-          Magnificat

Ko Matsushita (geb. 1962)

-          Ubi caritas

-          Pater noster

-          O salutaris hostia

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

-          Delen uit de Liturgie van Johannes Chrysostomos
Zaterdagavond 13 juni zong het Groot Concertkoor Amsterdam in de Dominicus

CGA2

CGA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk hier een compilatie van het Meezingconcert van de Matthäus Passion (Passieprojecten)

Op 3 mei a.s. kunt u komen kijken en luisteren of meedoen aan het Requiem van Mozart.

Mozart Requiem Meezingconcert
Amsterdam, zondag 3 mei 2015

Op de zondag voor de Nationale Dodenherdenking, 3 mei 2015, organiseert PassieProjecten een meezingconcert met de Dodenmis, Messa da Requiem, van Wolfgang Amadeus Mozart. Een mooie manier om met dit gezamenlijk zingen stil te staan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Maar ook zonder deze achtergrond is dit stuk de moeite waard om samen te zingen.

We hebben al een mooie en grote groep zangers, maar een ieder die nog wil meezingen: wees welkom! Ook voor luisteraars is er nog voldoende ruimte, dus kom naar de Dominicuskerk in Amsterdam!

Interesse? Lees meer!

 

Kamerkoor d’Allure: Da Pacem

Op zaterdagavond 14 februari gaf Kamerkoor d’Allure – hét koor voor ambitieuze 60+zangers – een concert in de Dominicuskerk. Op het programma (Da Pacem) muziek van Holst en Howells, Britten en Elgar, Sisask, Kreek en Pärt.

Dirigent: Fokko Oldenhuis, harpiste: Beate Loonstra.

 

 

 

DE AMSTERDAMSE BACHVERENIGING SCHILDERT EEN PORTRET VAN J.S. BACH

Onder leiding van dirigent Cor Brandenburg, zingt de Bachvereniging in het kader van het 45-jarig jubileum de mooiste delen uit o.a. de Hohe Messe, de Lutherse Mis, Matthäus Passion en diverse cantates. Met medewerking van René Pootjes (bas-bariton) en het ABV-begeleidingsorkest.

In korte intermezzo’s vertelt Bach zelf (!) over zijn leven. Het is een theatraal en muzikaal dubbelportret.
Zondagmiddag 25 januari | 15.30  uur  | Dominicuskerk | Spuistraat 12
Toegang is € 20  in de voorverkoop en € 22,50 in de kerk.
Zie: www.de-abv.nl

Op het programma staan stukken uit het gehele oeuvre van J.S. Bach:
Hohe Messe – Crucifixus en Et Resurexit,
Matthäus Passion – Openingskoor,
Lutherse Mis – Gloria,
Delen uit de cantates 71, 131, 214

Ook maakt het koor uitstapjes naar componisten die belangrijk waren in het leven van J.S. Bach: Telemann, Buxtehude en Johann Christoph Bach. De laatste was een neef van de vader van Johann Sebastian.

 

 

 

cantatrix klein OP 1 FEBRUARI ZINGT CANTATRIX DE MESSIAH VAN HÄNDEL
een oratorium ‘for all seasons’

Samen met barokorkest Concerto d’Amsterdam brengt Cantatrix de Messiah van Händel. De dramatische kwaliteit van dit werk is ongeëvenaard. Händel trekt je mee in het verhaal en hij wist precies hoe dat moest.
Händel is nooit van het toneel verdwenen. Moest er voor Bach in de 19de eeuw nog een hulpoperatie op touw worden gezet, Händels muziek wist op eigen kracht alle eeuwen te trotseren. Het Hallelujakoor uit de Messiah kent iedereen. Dat jubelstuk begon bij de première aan een triomftocht die duurt tot op de huidige dag. Wie het hoort, krijgt het nooit meer uit zijn hoofd. Eromheen zitten andere magnifieke koorstukken, plus prachtige aria’s. Voor elke Bijbeltekst wist Händel, de doorgewinterde operacomponist, steeds de pakkendste melodie te vinden.

Solisten: Hanneke de Wit (sopraan), Anna Traub (alt), Rudmer de Vries (tenor),Frans Fiselier (bas)
Orkest: Concerto d’Amsterdam
Dirigent Geert-Jan van Beijeren

Zo. 1 febr. | 15:00 uur | Dominicuskerk | Amsterdam
Bestellen www.cantatrix.nl (06 512 134 71)

Händels Messiah door Cantatrix en Concerto d’Amsterdam garandeert een uitvoering op topniveau.

Cantatrix, prijswinnaar in Arezzo (Italië), is een ensemble met ambities. Het staat voor uitvoeringen met een hoorbaar plezier in het musiceren. Door het grote inlevingsvermogen zijn de concerten een beleving voor het publiek: spectaculair, devoot en emotioneel.

 

 

 

JE KUNT PERGOLESI’S STABAT MATER MEEZINGEN OP 7 MAART (studiemiddagen op 15 februari en 1 maart) 
Meezingconcert Stabat Mater 150307

Stabat Mater Pergolesi voor vrouwen 2015
Wegens het overweldigende succes van de vorige jaren programmeert PassieProjecten het Stabat Mater van Pergolesi opnieuw als meezingconcert voor vrouwenstemmen (sopraan en alt). De uitvoering vindt plaats op zaterdag 7 maart 2015 in de Dominicuskerk in Amsterdam. De leiding ligt in handen van Madeleine Ingen Housz.
Het is de vijfde keer dat PassieProjecten een meezingconcert organiseert rondom het Stabat Mater. Pergolesi componeerde dit stuk aan het eind van zijn leven. Het is zijn laatste werk, een paar dagen voor zijn dood voltooid. Het gaat over de smart van de bedroefde moeder van Jezus die haar zoon ziet sterven aan het kruis.

Praktische informatie
Soort: Meezingconcerten
Periode: 15 februari tot en met 7 maart 2015
Tijden: 11.00u. tot 17.00u.
Bijzonderheden: oefenmiddagen op 15 februari en 1 maart
Prijs: € 48,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 | 1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

 

 

OP 28 MAART KUN JE MATTHÄUS PASSION MEEZINGEN IN DE DOMINICUS (studiedag op 15 maart)

Bekijk hier het filmpje van het meezingconcert in 2010 in de Geertekerk http://www.youtube.com/watch?v=7w2WCEJE_oE

15 maart (studiedag) – 28 maart 2015 (meezingconcert)

Meezingconcert Matthaus Passion 150328

Een goede traditie: de uitvoering van de Matthäus Passion als meezingconcert. Dit jaar voor de derde keer onder leiding van Madeleine Ingen Housz, in de Dominicuskerk te Amsterdam. Op zaterdag 28 maart vindt het concert plaats: een integrale uitvoering met professionele solisten en begeleid door het eigen orkest Capella Passionata.

Soort: Meezingconcerten
Periode: Studiedag 15 mrt 2015 (plaats nog te bepalen, mogelijk in Utrecht)
Prijs: € 49,-
Leiding: Madeleine Ingenhousz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 |  1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

Cantatrix zong Faure’s Lux Aeterna (23 november 2014)
Lux Aeterna, het eeuwige licht, is de troostende factor in dit concert dat thematisch gebaseerd is op de dood en wat daar mogelijk na komt.
De componisten die u in dit programma tegenkomt benadrukken dit zicht op het einde. Allegri, met zijn Miserere’. Het zachtmoedige Requiem van Fauré meeslepend maar ook ingetogen. De Song for Athene van Tavener en Motet opus 74 van Brahms completeren het geheel.
Lux Aeterna, een programma dat thematisch een eenheid is, maar dat stilistisch over vier eeuwen uitwaaiert, van Allegri’s vroege Italiaanse barok tot de Engelse koormuziek van onze tijd. Allemaal anders, maar allemaal even prachtig. Cantatrix laat er haar licht over schijnen.
Cantatrix voerde Lux Aeterna uit samen met het ‘Orkest van de 20ste eeuw’, Bart Rodijns (harmonium), Charlotte Munnik (sopraan), David Greco (bariton).
Dirigent: Hans Leenders.

Het koor 4 mei projekt zong op 11 mei 2014

affiche2014 4MEIPROJEKTProgramma over moderne slavernij en uitbuiting

Directe aanleiding is de ramp op 24 april 2013 in Dhaka, Bangladesh. Bij het instorten van het gebouw Rana Plaza, waarin een naaiatelier was gevestigd, vielen ruim 1100 slachtoffers.

Programma:
‘Bishaash’ van Labik Kamal (wereldpremière)
‘Mayn rue-plats’ van Morris Rosenfeld
‘Neruda Requiem Aeternam’ van Mikis Theodorakis
‘Song of Human Rights’ van Howard Hanson

Koor onder leiding van Pieter Kole
Muzikale medewerking: Olga Karelova (piano), Martin Grudaj (cello) en Tsjisse de Jong (slagwerk)

Luister muziek van het 4 mei projekt

 

 

HaendelverenigingOp 18 mei 2014  zong de Amsterdamse Händelvereniging

Programma:
J.S. Bach – Jesu, meine Freude BWV 227
Gounod – Tota pulchra es
Alain – Les jardins suspendus
Leenders – Intentions
Duruflé – Requiem

Solisten: Maria de Moel sopraan, Hans Stobbe bariton
Orgel: Kirstin Gramlich
Algehele leiding: Arjan van Dijk

Website: Amsterdamse Händelvereniging

De Amsterdamse Händelvereniging
is een kamergroot oratoriumkoor dat onder leiding van oprichter Arjan van Dijk de vocale muziek van Händel combineert met koorrepertoire uit de late middeleeuwen tot heden, en tijdens concerten met solisten en instrumentalisten samenwerkt.

Meezingen?
Wil je zingen in een oratoriumkoor waar je stem er toe doet?
Meld je dan aan via a.hv@live.nl. Er is nog plaats voor tenoren en bassen.

 

 

passieconcert johannes passion meezingconcert 12 april 2014

Johannes Passion Meezingconcert Amsterdam 2014
30 maart-12 april 2014

Passietijd 2014
Een goede traditie: uitvoering van de Johannes Passion. Dit jaar voor de derde keer als Meezingconcert onder leiding van Madeleine Ingen Housz, op 12 april 2014 in de Dominicuskerk Amsterdam en op Goede vrijdag in de Geertekerk in Utrecht.

Stoomcursussen
Voor ieder die extra wil oefenen – erin komen – samen naar het evenement toeleven zijn er stoomcursussen.

Digiflyer Hohe Messe

Hohe Messe – een spetterend klankfeest door Vivavoce

Op 25 januari 2014 luidde vocaal ensemble Vivavoce het nieuwe jaar in met een frisse uitvoering van Bach’s meesterwerk: Hohe Messe. Vivavoce viert in 2014 haar 20ste verjaardag en nodigt u van harte uit op haar feestje!
In dit ultieme koorwerk spreidt Vivavoce haar veelzijdigheid en enthousiasme ten toon, zoals u van dit vocaal ensemble uit Wageningen mag verwachten. Vivavoce staat bekend om haar transparante geluid, haar helderheid, homogeniteit en flexibele jonge stemmen.

Vivavoce staat onder leiding van de dirigent Ger Vos, die als koordirigent en docent koordirectie landelijk bekendheid geniet. Het koor heeft voor dit Bach-project de medewerking van symfonie-orkest de Philharmonie uit Amsterdam. Samen met solisten Iris de Koomen (sopraan), Maria Fiselier (mezzo), Jeroen de Vaal (tenor) en Frans Fiselier (bas) gaan ze u vóór in een muzikale hoogmis die zijn weerga niet kent.
Zaterdag 16 nov 2013, 20 uur AFSCHEIDSSCRATCH STICHTING EIGEN WIJS Beeld:www.eigenwijs.nu

Vrouwenkoor Fem, Scratchkoor Stichting Eigen Wijs, Projectorkest Twente
Na 22 jaar gaat Stichting Eigen Wijs haar deuren sluiten. Zij zingt daarom Mozarts Requiem met een groot koor, dat bestaat uit de (ex)koorleden van de stichting en hun gasten. Een groots afscheid.
In het voorprogramma staat Vrouwenkoor Fem. Onder leiding van dirigent Pierre Schuitemaker ontwikkelde het koor zich kwalitatief enorm. Bij het laatste concert merkte één van de leden van het begeleidende ensemble op: ‘Ik heb zelden een koor zo zuiver horen zingen.’ Tijdens een korte tournee ontving Vrouwenkoor Fem staande ovaties.

Programma: Mozart – Requiem; Abos – Stabat Mater; Caplet – Messe à trois voix
Solisten: Anne Martha Schuitemaker (sopraan), Guja Sandholt (alt), Jonathan Ploeg (tenor), Philip Barkhudarov (alt)
Dirigent: Pierre Schuitemaker
Donderdag 20 juni 2013, 20.15 uur Vrijdag 21 juni 2013, 20.15 uur

Crea Orkest – Les Troyens: Chasse Royale et Orage uit de opera Les Troyens van Berlioz; Erste Hymne an die Nacht van Diepenbrocks (m.m.v. de jonge sopraan Charlotte Houberg) en Symfonie nr. 5 van Sibelius. Dirigent: Bas Pollard.

Zaterdag 15 juni 2013, 20.30 uur
Het Aad Hoc Koor, een gemengd a-capellakoor met oude en moderne vier- tot achtstemmige muziek.
Deze 24 zangers geven al 19 jaar jaarlijks meerdere concerten in Amsterdamse kerken. Op het programma van dit zomerconcert ‘Contrasten’ staat muziek van o.a. Dante Andreo, Claudio Monteverdi, Henryk Górecki en Eric Whitacre. Ook de Vocal Group Rebounce onder leiding van Joke Tulp zal een deel van het programma verzorgen.

Vrijdag 14 juni 2013, 20 uur
Studentenkoor Amsterdam - Requiem van Mozart
Studentenkoor Amsterdam is jarig. Dit zilveren jubileumjaar sluiten ze af met het magnifieke Requiem van Mozart, begeleid door Lundi Bleu. Naast het Requiem a capella stukken van Tavener, Elgar Byrd en Whitacre.

Zondag 9 juni 2013, 15 uur
Amsterdamse Händelvereniging, VU Kamerorkest, Haydn – Die Schöpfung Dirigent: Arjan van Dijk Solisten: Martha Bosch, sopraan; Gerben Houba, tenor; Matthijs Mesdag, bas; Urszula Danielewicz, fortepiano.

In de Dominicus worden met regelmaat concerten gegeven. Vaste bespeler is bijvoorbeeld het StudentenKoor Amsterdam, SKA, een koor van 90 studenten die wekelijks samen repeteren. Zij zongen van Brahms ‘Warum ist das Licht gegeben?’