foto-links

raamdom-gr

Concerten

In de Dominicus worden regelmatig concerten gegeven.

 

Zondag 5 november 2017 15.00-16.00 uur: Wishful Singing presenteert nieuwe gregoriaanse cd In Mysterium

Wishful Singing is een ensemble van 5 vrouwen. Ze hebben samen met Herman Finkers een CD gemaakt met de hoogtepunten uit de gregoriaanse muziek. Deze cd wordt in de Dominicus gepresenteerd.

MD-Wishful12292_2-1024x768Geïnteresseerden kunnen bij het presentatieconcert aanwezig zijn door het doen van een donatie van 50 euro op de crowdfundingspagina van Wishful Singing. Voor dit bedrag krijgen bezoekers twee gratis toegangskaarten en een gesigneerd exemplaar van de cd.

 

Een korte impressie: https://www.youtube.com/watch?v=C_1p6tHiVDc

Over de cd:

Wishful Singing: “Vanaf het moment dat we voor het eerst met het Gregoriaans in aanraking kwamen, werden we geraakt door de magie en de eenvoud ervan. De muziek bleek ons op het lijf geschreven: ze is rijk en expressief en weet ons telkens opnieuw te verrassen. Onze liefde voor het Gregoriaans bracht ons in contact met Herman Finkers, die bekend staat om zijn bevlogenheid voor en kennis van het gregoriaanse repertoire. De samenwerking met Herman Finkers mondde uit in het project Missa in Mysterium, een Latijnse hoogmis in de Plechelmusbasiliek in Oldenzaal, van A tot Z gezongen en in een regie van Herman Finkers. Op kerstavond 2016 zond de KRO de Missa in Mysterium uit op televisie. De reacties daarop waren zo overweldigend dat er een vervolg moest komen: In Mysterium, een cd met hoogtepunten uit het gregoriaanse repertoire.”

Female a cappella ensemble Wishful Singing heeft in de ruim 10 jaar van haar bestaan een unieke plaats verworven in de vocale ensemblewereld. De vijf zangeressen treden veelvuldig op in gerenommeerde concertzalen in eigen land, maar ook elders in Europa, Japan, China en Amerika. Wishful Singing werkt samen met topensembles in binnen- en buitenland, maakt spraakmakende beeld- en geluidsopnames en is actief op het gebied van muziekeducatie.

Meer infomatie:  www.wishfulsinging.nl

Wishful Singing ráákt! Vijf vrouwen roepen enkel met hun zuivere stemmen en hun weergaloze podiumexpressie een scala aan emoties op. Reis mee langs liefde, hartzeer, lichtvoetigheid, weemoed en plezier. Hartveroverend!

 

Zaterdag 18 november 15.30 uur: Mozart en Rutter

Project12-1

Op het programma staat:

•          John Rutter – Magnificat

•          Mozart – Krönungsmesse

Uitgevoerd door: Concertkoor GrootNoord, o.l.v. Marcel den Dulk, Orkest NASKA, Solistenensemble GrootNoord

toegang: € 25.- (voorverkoop € 20,- via website www.grootnoord.nl)

W.A. Mozart – Krönungsmesse

De Krönungsmesse dankt de naam waarschijnlijk aan de feestelijke uitvoering in Praag onder leiding van Salieri (Musikdirektor/dirigent van de kroningsfestiviteiten bij de kroning van Leopold II tot Koning van Bohemen in 1791). De opdrachtgever stelde voor deze opdracht een dwingende voorwaarde: de mis mag niet langer dan drie kwartier duren. Dat klopt: de Krönungsmesse is kort en uitbundig muziekstuk. Heel toegankelijk en echt een lust voor het oor!

John Rutter – Magnificat

Rutter is inmiddels een bekend componist van koorwerken, waaronder het Requiem en het Magnificat uit 1990. In zijn composities gebruikt hij invloeden uit de Engelse, Franse en Duitse koortradities, zelfs ook uit de popmuziek en jazz. Dit laatste blijkt vooral uit zijn gebruik van asyncopische ritmes. Twee jaar geleden voerde GrootNoord succesvol Rutters Mass of the Children uit.

Het Magnificat is een vrolijke en uitbundige compositie, vol opzwepende en elkaar afwisselende maatsoorten. Het werk kan gekenschetst worden als een afwisselende compositie vol klankschoonheid en sfeer, waarin lyriek en ontroering elkaar afwisselen. Het was een langgekoesterde wens van Rutter om een Magnificat te componeren, hij vond zijn inspiratie in muziek uit Spanje, Mexico en Porto Rico. Daar gaan de mensen in de feestdagen rondom Maria de straat op om feest te vieren met zang, dans en optochten. Deze beelden van viering in de openlucht hebben hem tijdens het componeren de swung gegeven die je in het Magnificat beleeft. Het Magnificat — voor solo sopraan en koor — is een uitdagend en dankbaar stuk om in te studeren en voor het publiek een swingend luisterfeest!

 

 

Zondag 19 november 16.00u: Amsterdamse Bachvereniging

flyer najaarsconcABVUitgevoerd wordt een heel divers programma. Het ene stuk is nog mooier dan het andere, allemaal geschreven tussen eind 17e en eind 18e eeuw.

Natuurlijk wordt ook J.S. Bach gezongen, die in zijn motet ”lobet den Herrn ”een psalmtekst van niet meer dan 20 woorden omtovert in een geweldig muzikaal spektakel.

Er staat ook een prachtig stuk van de nog jonge Mozart op de lessenaar. Hij componeerde op slechts vijf woorden uit Psalm 89 (Misercordias Domini cantabo in aeternum)- Uw barmhartigheid zal ik bezingen tot in de eeuwigheid.

Haydn had een beetje haast lijkt het, met zijn “Missa brevis”. Om tijd te besparen worden in de langste onderdelen van de mistekst het Gloria en Credo, de verschillende regels tegelijkertijd gezongen door de verschillende koorstemmen.

Tevens zing het koor werken van de minder bekende Antonio Caldara en Dietrich Buxtehude, een van de leermeesters van Bach.

Het koor staat onder de bezielende leiding van Cor Brandenburg met begeleiding van barokensemble Arx Ardens en als solist de sopraan Åsa Olsson.

Komt genieten van deze heerlijke muziek!

Info: www.bachamsterdam.nl

Toegang: 17,50€ , in voorverkoop en Stadspas 15€

 

 

Zaterdag 25 november 20.00u: Bijzonder concert door koor en accordeonorkest

Flat International Jazz Day FlyerHet Nederlands Symfonisch Accordeonorkest (NSAO) en het Amsterdamse Hollands Vocaal Ensemble (HVE) geven een concert onder de titel Au Coeur de l’Art – Parijs als inspiratie voor componisten. Het programma bevat werken van diverse componisten waaronder Ravel, Poulenc en Piazzolla. De verrassende combinatie van koor en accordeonorkest is te ervaren in een arrangement van ‘Messe Solennelle’ van Louis Vierne en ‘Le Cortège d’Orphée’ van Carlos Michans. Het concert is een bijzondere en gedurfde samenwerking tussen het NSAO en het HVE uit Amsterdam en vindt plaats vanwege het 10-jarig bestaan van het NSAO.

Nederlands Symfonisch Accordeonorkest
Het NSAO staat onder leiding van dirigent Tim Fletcher. Het accordeonorkest bestaat uit geselecteerde accordeonisten uit het hele land. Het gezelschap voert op hoog niveau bijzondere muziek voor accordeonorkest uit, waarbij altijd de artisticiteit op de eerste plaats komt. Het orkest wil in binnen- en buitenland een voorbeeld zijn voor andere accordeonorkesten. Kernwoorden zijn daarbij kwaliteit, vernieuwing en eigentijds. Bovendien wil het orkest het accordeonorkest in het algemeen promoten en de vooroordelen daarover wegnemen. Het orkest is daar de afgelopen 10 jaar goed in geslaagd.

Hollands Vocaal Ensemble
Het HVE uit Amsterdam is een kamerkoor voor gevorderde zangers. Het koor stelt zich ten doel een uitgebreid koorrepertoire onder de aandacht van een groot en breed publiek te brengen. Het repertoire omvat daarom werken uit alle mogelijke stijlperiodes, bekende werken en minder bekende werken. Het ensemble staat onder leiding van Fokko Oldenhuis.

Kaartverkoop
Kaarten € 12,50/ € 10,- (CJP, stadspas, 65+) zijn online te koop via www.nsao.nl 
Aan de kassa (op de dag zelf): € 15,-/€ 12,50

Dit concert vindt ook plaats op vrijdag 24 november in de Nicolaïkerk te Utrecht om 20.00 uur.
Online www.nsao.nl en Au Coeur de l’Art concert 25 november

Achtergrondinformatie
De dirigenten
Tim Fletcher studeerde accordeon aan het Rotterdams conservatorium bij Miny Dekkers. Tijdens zijn studie volgde hij Masterclasses in Graz, Berlijn, Kopenhagen en Rotterdam bij vooraanstaande accordeonisten. Dirigeerlessen volgde Tim bij Jac Willems, Daan Admiraal, Arie van Beek en Jos van der Sijde en hij studeerde af in directie bij Alex Schillings aan het conservatorium in Zwolle. Tim dirigeert nu bij diverse accordeonorkesten door het hele land en was mede oprichter van het Nederlands Symfonisch Accordeon Orkest. Met projecten probeert hij meer aandacht te vestigen op accordeonorkesten en zo de kwaliteit van en waardering voor accordeonorkesten te verbeteren.

Fokko Oldenhuis studeerde aan de conservatoria van Groningen en Amsterdam en sloot in 1997 zijn studie af met het einddiploma koordirectie met onderscheiding. Zijn docenten waren onder andere Bruno de Greeve en Daniel Reuss. Sinds 1998 leidt Fokko het HVE Amsterdam. In de afgelopen vijftien jaren werden onder zijn leiding de meest uiteenlopende programma’s uitgevoerd: van oude polyfonie en passies van Bach, tot aan motetten van Brahms, werken van Pärt en de nieuwste hedendaagse koorwerken. De laatste jaren specialiseert het koor zich in het uitvoeren van moderne muziek. In opdracht van het koor werden regelmatig nieuwe koorwerken gecomponeerd, zoals in 2009 bij het project Chorus ex Machina waarin het koor nieuwe composities liet horen voor koor en live elektronica. Naast het HVE Amsterdam is Fokko dirigent van het Brabants Kamerkoor, het Attacca Ensemble, het Slotkoor, de Utrechtse Studenten Cantorij, kamerkoor D’Allure en het Koor Nieuwste Muziek. Hij gaf met zijn koren concerten in België, Duitsland, Engeland, Polen, Frankrijk en Brazilië. Aan het Conservatorium van Utrecht is Fokko docent koordirectie en cursusleider bij de Applicatieopleiding Koordirectie voor vakmusici en bij de Kurt Thomas Cursus voor koordirigenten. In januari 2011 kwam er van hem en medeauteur Hans Noyens het boekje Doen en Laten – Repetitietechniek uit.


De ensembles

Het NSAO begon in 2008 als een samengesteld orkest onder de naam REL om mee te doen aan het internationale muziekconcours voor accordeonorkesten in Innsbruck. Wegens succes werd in januari 2008 besloten om Accordeonorkest REL als vereniging op te richten. In 2016 werd de naam gewijzigd in Nederlands Symfonisch Accordeon Orkest. In 2016 nam het NSAO weer deel aan het concours te Innsbruck als Nederlandse vertegenwoordiger in de hoogste afdeling. Het orkest behaalde de 8e plaats van de in totaal 300 orkesten en ensembles vanuit de hele wereld. Het NSAO noteerde daarmee de hoogste score ooit van een Nederlands accordeonorkest op dit concours.

Het HVE stelt zich ten doel bijzondere programma’s op hoog niveau uit te voeren. Het repertoire omvat daarom werken uit alle mogelijke stijlperiodes met bekende werken en minder bekende composities. Het ensemble, ooit opgericht door Cees Rotteveel, staat sinds 1998 onder leiding van Fokko Oldenhuis en voert gemiddeld drie programma’s per jaar uit. Het HVE heeft een naam verworven als uitstekend amateurkoor dat thuis is in het bekende repertoire, maar ook in is voor experimenten. Het HVE wordt regelmatig uitgenodigd in concertseries zoals de Noorderkerkconcerten en het Orgelpark in Amsterdam, de Nicolaïkerk in Utrecht en de Oudhoornsekerk in Alphen aan de Rijn. Het HVE werkte samen met professionele ensembles zoals Prisma StrijktrioThe Northern ConsortMúsica Temprana en Barocco Locco en voerde premières uit van Gerard Beljon, Lowell Dykstra, John Mostad, Jorrit Tamminga, Barbara Woof, Evgeni Zemtsov en anderen. In oktober 2016 maakte het HVE een tournee naar Brazilië.

Meer informatie over dit bijzondere concert kunt u verkrijgen bij Tim Fletcher, t: 06 – 52355277, e: timfletcher0@gmail.com

 

 

Zondag 3 december 2017, 15:15 uur: Kamerkoor Vocoza viert de advent

Flyer Vocoza Advent dec 2017 fotoFlyer Vocoza Advent dec.2017 tekst

Kerstmis zelf is zo voorbij. Maar al meer dan vijftien eeuwen lang vertellen christenen elkaar in de vier weken daaraan voorafgaand de verhalen die vooruitwijzen naar de komst van Christus: advent. Verhalen over hoop en vreugde, over de engel en een stal. Om in de juiste stemming te komen.

Kamerkoor Vocoza brengt u aan het begin van advent 2017 een programma met prachtig en onallekerstdaags vocaal werk dat die verhalen vertelt. Tussen de vier delen van het programma doet de aartsengel Gabriël zijn verkondiging, vertolkt door Peter Ketel en op tekst van Hein Walter.

Een programma met 16e-eeuwse polyfonie van Palestrina (Matin responsory) en Bernardi (Ad te Domine levavi), 19e-eeuwse moderne romantiek van Rheinberger (Benedixisti) en 20e-eeuws werk van Pärt (Magnificat), Strategier (O-antifonen), Kodály (Veni veni Emmanuel), MacMillan (Dominus dabit benignitatem), Biebl (Ave Maria), Nestor (Rorate cæli), Bennett (Out of your sleep) en een bijzonder arrangement van This is the truth. Het hemelse a spotless rose van Mealor voert u ten slotte de adventstijd in.

Het koor staat onder leiding van dirigente Sanne Nieuwenhuijsen.

Reserveren via www.vocoza.nl/veni

Entree 13,00 of  6,00 (jongeren tot 26 jaar, houders van CJP, of Stadspas).

De zaal en kassa zijn open 30 minuten voor aanvang.

 

 

EERDERE CONCERTEN:

 

Zondag 18 juni 15uur: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere: Een Nieuwe Wereld

VUkoorHet VU-Kamerkoor steekt de Atlantische Oceaan over! Voor onze concerten van 17 en 18 juni duiken wij in de Amerikaanse koortraditie. Net als duizenden voor ons komen wij een nieuwe wereld tegen – hoewel deze nieuwe wereld voor sommigen aanlokkelijker was dan voor anderen. Voor velen een land van mogelijkheden en optimisme, voor anderen wachtte vernedering en slavernij. Beide nieuwe werelden hebben een onuitwisbaar stempel op de Amerikaanse muzikale traditie gedrukt. In dit programma leggen wij de nadruk op volksmuziek, voornamelijk slavenmuziek, en op de totstandkoming van de Amerikaanse koortraditie.

Hoewel slavenliederen vaak als ‘spirituals’ worden aangeduid, waren zij veel meer dan religieuze liederen. Slaven zongen tijdens het zware, monotone werk, gebruikten de dubbele betekenis van de teksten als communicatiemiddel, en bovenal gaf de muziek slaven een gevoel van gemeenschap – een gevoel van vrijheid. Dit neemt niet weg dat het prachtige liederen zijn.

De moderne Amerikaanse koortraditie ontstond aan de Amerikaanse oostkust, en was vooral gebaseerd op religieuze muziek. Door de loop der tijd is dit religieuze vervaagd, en is de invloed van de verschillende culturen in en rond Amerika naar voren gekomen. Waar Ives nog psalmen op muziek zette, is Coplands ‘Las Agachadas’ gebaseerd op een satirisch Spaans volksliedje. In de 21e eeuw zijn Eric Whitacre en Morten Lauridsen twee van de bekendste Amerikaanse koorcomponisten. Van hen zingen wij ‘Leonardo dreams of his Flying Machine’ en enkele stukken uit ‘Les chansons des Roses’.

Info en reservering: http://vukk.nl/

 

 

 

Zaterdag 10 december 20.15 uur: VU kamerkoor  Figure Humaine

foto koor Camille

Het gezicht maakt heel wat mee in een mensenleven. We openen het in extase, wringen het in wanhoop, maken een gekke snoet, en strijken het zo nu en dan in een vrome plooi.

Ons programma wemelt van gelaatstrekken. Centraal staan de oorlogsgezichten van Poulenc’s Figure Humaine – een kaleidoscoop van emoties. Het werk, geschreven in 1943 naar gedichten van Paul Éluard, verhaalt van onderdrukking en verlangen naar vrijheid.

Temidden van de groteske waanzin van de oorlog vindt Poulenc ruimte voor tederheid, alvorens met grenzeloos optimisme op te bouwen naar een extatisch slot. Éluards gedicht, door de RAF met duizenden uitgestort over bezet Frankrijk, danst door de wereld, zingend van dat ene grote goed – Liberté!

De H. Cecilia was een jonge Romeinse vrouw die ondanks haar kuisheidsgelofte gedwongen werd te trouwen, en de tekst van Brittens Hymn to St Cecilia spreekt van het verlies van jeugdige onschuld. Een donkerder blik, een nieuwe voorhoofdsrimpel – maar, is de boodschap: wear your tribulation like a rose!

De hoop en het vertrouwen die bij Poulenc het laatste woord hebben, komen terug in de rest van het programma. Manneke en Mendelssohn richten vol vertrouwen de blik omhoog en uit volle Russische borst kondigt Chesnokov aan dat de verlossing daar is. Whitacre, Byrd, Fauré, en Allegri stemmen daar volledig mee in.

2016-3 Eflyer

Programma

Poulenc                      Figure Humaine
Britten                         Hymn to St Cecilia
Whitacre                     Alleluia
Mendelssohn              Psalm 2 ‘Warum toben die Heiden’
Byrd                            Laudibus in Sanctis
Chesnokov                 Spaseniye sodelal
Fauré                          Cantique de Jean Racine
Manneke                    Psalm 121 ‘Je lève mes yeux’
Allegri                         Miserere

Data

Zaterdag 10 december, 20.15   Amsterdam, Dominicuskerk
Zondag 11 december, 15.00   Amsterdam, Vondelkerk

 

Prijzen (deur)   €15

€12 (Student, 18-, VU-medewerkers, oud-koorleden)

€7,50 (Stadspas)

Reserveringen met €2 korting via vukk.nl

Uitvoerenden: VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere; Jacobus den Herder (piano)

 

 

Zondag 20 december 2015  bracht het VU-Kamerkoor Bach vs. Händel in een zeer volle Dominicuskerk

bach-handel

 

De twee eerste grote koorwerken van Bach en Händel samen in één concert: Bachs Magnificat en Händels Dixit Dominus.

Bach en Händel, de twee grootste helden van van de barokperiode, beheersten de stijl van hun tijd zo tot in de puntjes dat het zinloos is om te proberen één van de twee boven de ander te plaatsen. Niettemin is een directe vergelijking van deze twee grootmeesters interessant en bieden we het publiek de gelegenheid om tijdens het concert zo’n vergelijking te maken: Bach vs. Händel.

Is Bachs aanpak wellicht spiritueler en die van Händel eerder dramatischer? Of liggen de verschillen op een geheel ander terrein, bijvoorbeeld op dat van sierlijkheid? Duidelijk is dat beide koorwerken absolute hoogtepunten uit de koorliteratuur zijn. Het VU-Kamerkoor nodigt je uit om zelf de muziek te ervaren en beide componisten te vergelijken.

Zie:  www.vukk.nl

 

ZONDAG 8 NOVEMBER 2015 zong koor Fenix:

heaven full of Starswerken van Arvo Pärt, Sergej Rachmaninov, Ēriks Ešenvalds en Ko Matsushita

flyer 'heaven full of Stars'.

Mystiek staat centraal in de aankomende concerten van koor FeniX op 6 en 8 november in Amsterdam, getiteld heaven full of Stars. In de moderne en hedendaagse a-capellastukken uit Oost-Europa en Japan geven ongekunstelde, sonore klanken uitdrukking aan ongrijpbare begrippen als eeuwigheid, oneindigheid en goddelijkheid. De teksten reiken van orthodox religieus tot modern spiritueel. De muziek klinkt afwisselend verstild, swingend, ijl of bezwerend.

 

Eerbetoon aan Pärt

Arvo Pärt, de grootste nog levende schepper van religieuze muziek, wordt dit jaar 80. Hij bouwt zijn muziek op uit eenvoudige harmonieën, waarbij enkele noten of drieklanken klinken als klokken. Deze techniek noemt hij tintinnabulli, naar het Latijnse woord voor klokje of bel. In het meditatieve Magnificat, een lofzang op Maria, zingt het koor de tintinnabullipartij terwijl de hoge sopranen de tekst reciteren op één toon.

Watergestemde glazen uit Letland

Van de veelbelovende jonge Let Ēriks Ešenvalds zingt FeniX Stars, een compositie uit 2011 voor koor en watergestemde glazen. Het zoemende geluid van de glazen gaat naadloos over in de ijle koorklanken. Samen creëren ze een mystiek effect.

Opzwepende ritmes uit Japan

Aloude christelijke thema’s krijgen in de muziek van de Japanse componist Ko Matsushita een fris tintje. Matsushita verbindt Europese religieuze muziek met Japanse volksmelodieën en invloeden uit de jazz en pop. De resultaten zijn zeer afwisselend: Ubi caritas is als een lieflijk herfstbriesje en contrasteert sterk met de opzwepende, puntige ritmes van Pater noster.

Indringende liturgie van Rachmaninov

Rachmaninov is ongetwijfeld een van de grootste sterren aan het Russische muziekfirmament. Voor zijn Liturgie van Johannes Chrysostomos bestudeerde hij eeuwenoude Byzantijnse koormuziek waar hij als kind al diep van onder de indruk was. De muziek volgt de liturgische teksten en ademt de warme mystieke sfeer van de Russisch-orthodoxe kerk, afgewisseld met romantische invloeden.

Koor FeniX o.l.v. Benjamin Bakker

Ēriks Ešenvalds (geb. 1977)

-          Stars

-          The heavens’ flock

Arvo Pärt (geb. 1935)

-          Triodion

-          Magnificat

Ko Matsushita (geb. 1962)

-          Ubi caritas

-          Pater noster

-          O salutaris hostia

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

-          Delen uit de Liturgie van Johannes Chrysostomos
Zaterdagavond 13 juni zong het Groot Concertkoor Amsterdam in de Dominicus

CGA2

CGA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk hier een compilatie van het Meezingconcert van de Matthäus Passion (Passieprojecten)

Op 3 mei a.s. kunt u komen kijken en luisteren of meedoen aan het Requiem van Mozart.

Mozart Requiem Meezingconcert
Amsterdam, zondag 3 mei 2015

Op de zondag voor de Nationale Dodenherdenking, 3 mei 2015, organiseert PassieProjecten een meezingconcert met de Dodenmis, Messa da Requiem, van Wolfgang Amadeus Mozart. Een mooie manier om met dit gezamenlijk zingen stil te staan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Maar ook zonder deze achtergrond is dit stuk de moeite waard om samen te zingen.

We hebben al een mooie en grote groep zangers, maar een ieder die nog wil meezingen: wees welkom! Ook voor luisteraars is er nog voldoende ruimte, dus kom naar de Dominicuskerk in Amsterdam!

Interesse? Lees meer!

 

Kamerkoor d’Allure: Da Pacem

Op zaterdagavond 14 februari gaf Kamerkoor d’Allure – hét koor voor ambitieuze 60+zangers – een concert in de Dominicuskerk. Op het programma (Da Pacem) muziek van Holst en Howells, Britten en Elgar, Sisask, Kreek en Pärt.

Dirigent: Fokko Oldenhuis, harpiste: Beate Loonstra.

 

 

 

DE AMSTERDAMSE BACHVERENIGING SCHILDERT EEN PORTRET VAN J.S. BACH

Onder leiding van dirigent Cor Brandenburg, zingt de Bachvereniging in het kader van het 45-jarig jubileum de mooiste delen uit o.a. de Hohe Messe, de Lutherse Mis, Matthäus Passion en diverse cantates. Met medewerking van René Pootjes (bas-bariton) en het ABV-begeleidingsorkest.

In korte intermezzo’s vertelt Bach zelf (!) over zijn leven. Het is een theatraal en muzikaal dubbelportret.
Zondagmiddag 25 januari | 15.30  uur  | Dominicuskerk | Spuistraat 12
Toegang is € 20  in de voorverkoop en € 22,50 in de kerk.
Zie: www.de-abv.nl

Op het programma staan stukken uit het gehele oeuvre van J.S. Bach:
Hohe Messe – Crucifixus en Et Resurexit,
Matthäus Passion – Openingskoor,
Lutherse Mis – Gloria,
Delen uit de cantates 71, 131, 214

Ook maakt het koor uitstapjes naar componisten die belangrijk waren in het leven van J.S. Bach: Telemann, Buxtehude en Johann Christoph Bach. De laatste was een neef van de vader van Johann Sebastian.

 

 

 

cantatrix klein OP 1 FEBRUARI ZINGT CANTATRIX DE MESSIAH VAN HÄNDEL
een oratorium ‘for all seasons’

Samen met barokorkest Concerto d’Amsterdam brengt Cantatrix de Messiah van Händel. De dramatische kwaliteit van dit werk is ongeëvenaard. Händel trekt je mee in het verhaal en hij wist precies hoe dat moest.
Händel is nooit van het toneel verdwenen. Moest er voor Bach in de 19de eeuw nog een hulpoperatie op touw worden gezet, Händels muziek wist op eigen kracht alle eeuwen te trotseren. Het Hallelujakoor uit de Messiah kent iedereen. Dat jubelstuk begon bij de première aan een triomftocht die duurt tot op de huidige dag. Wie het hoort, krijgt het nooit meer uit zijn hoofd. Eromheen zitten andere magnifieke koorstukken, plus prachtige aria’s. Voor elke Bijbeltekst wist Händel, de doorgewinterde operacomponist, steeds de pakkendste melodie te vinden.

Solisten: Hanneke de Wit (sopraan), Anna Traub (alt), Rudmer de Vries (tenor),Frans Fiselier (bas)
Orkest: Concerto d’Amsterdam
Dirigent Geert-Jan van Beijeren

Zo. 1 febr. | 15:00 uur | Dominicuskerk | Amsterdam
Bestellen www.cantatrix.nl (06 512 134 71)

Händels Messiah door Cantatrix en Concerto d’Amsterdam garandeert een uitvoering op topniveau.

Cantatrix, prijswinnaar in Arezzo (Italië), is een ensemble met ambities. Het staat voor uitvoeringen met een hoorbaar plezier in het musiceren. Door het grote inlevingsvermogen zijn de concerten een beleving voor het publiek: spectaculair, devoot en emotioneel.

 

 

 

JE KUNT PERGOLESI’S STABAT MATER MEEZINGEN OP 7 MAART (studiemiddagen op 15 februari en 1 maart) 
Meezingconcert Stabat Mater 150307

Stabat Mater Pergolesi voor vrouwen 2015
Wegens het overweldigende succes van de vorige jaren programmeert PassieProjecten het Stabat Mater van Pergolesi opnieuw als meezingconcert voor vrouwenstemmen (sopraan en alt). De uitvoering vindt plaats op zaterdag 7 maart 2015 in de Dominicuskerk in Amsterdam. De leiding ligt in handen van Madeleine Ingen Housz.
Het is de vijfde keer dat PassieProjecten een meezingconcert organiseert rondom het Stabat Mater. Pergolesi componeerde dit stuk aan het eind van zijn leven. Het is zijn laatste werk, een paar dagen voor zijn dood voltooid. Het gaat over de smart van de bedroefde moeder van Jezus die haar zoon ziet sterven aan het kruis.

Praktische informatie
Soort: Meezingconcerten
Periode: 15 februari tot en met 7 maart 2015
Tijden: 11.00u. tot 17.00u.
Bijzonderheden: oefenmiddagen op 15 februari en 1 maart
Prijs: € 48,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 | 1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

 

 

OP 28 MAART KUN JE MATTHÄUS PASSION MEEZINGEN IN DE DOMINICUS (studiedag op 15 maart)

Bekijk hier het filmpje van het meezingconcert in 2010 in de Geertekerk http://www.youtube.com/watch?v=7w2WCEJE_oE

15 maart (studiedag) – 28 maart 2015 (meezingconcert)

Meezingconcert Matthaus Passion 150328

Een goede traditie: de uitvoering van de Matthäus Passion als meezingconcert. Dit jaar voor de derde keer onder leiding van Madeleine Ingen Housz, in de Dominicuskerk te Amsterdam. Op zaterdag 28 maart vindt het concert plaats: een integrale uitvoering met professionele solisten en begeleid door het eigen orkest Capella Passionata.

Soort: Meezingconcerten
Periode: Studiedag 15 mrt 2015 (plaats nog te bepalen, mogelijk in Utrecht)
Prijs: € 49,-
Leiding: Madeleine Ingenhousz
Locatie: Dominicuskerk | Spuistraat 12 |  1012 TS Amsterdam | tel. 020-6242183

 

 

 

 

EERDERE CONCERTEN IN DE DOMINICUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cantatrix zong Faure’s Lux Aeterna (23 november 2014)
Lux Aeterna, het eeuwige licht, is de troostende factor in dit concert dat thematisch gebaseerd is op de dood en wat daar mogelijk na komt.
De componisten die u in dit programma tegenkomt benadrukken dit zicht op het einde. Allegri, met zijn Miserere’. Het zachtmoedige Requiem van Fauré meeslepend maar ook ingetogen. De Song for Athene van Tavener en Motet opus 74 van Brahms completeren het geheel.
Lux Aeterna, een programma dat thematisch een eenheid is, maar dat stilistisch over vier eeuwen uitwaaiert, van Allegri’s vroege Italiaanse barok tot de Engelse koormuziek van onze tijd. Allemaal anders, maar allemaal even prachtig. Cantatrix laat er haar licht over schijnen.
Cantatrix voerde Lux Aeterna uit samen met het ‘Orkest van de 20ste eeuw’, Bart Rodijns (harmonium), Charlotte Munnik (sopraan), David Greco (bariton).
Dirigent: Hans Leenders.

Het koor 4 mei projekt zong op 11 mei 2014

affiche2014 4MEIPROJEKTProgramma over moderne slavernij en uitbuiting

Directe aanleiding is de ramp op 24 april 2013 in Dhaka, Bangladesh. Bij het instorten van het gebouw Rana Plaza, waarin een naaiatelier was gevestigd, vielen ruim 1100 slachtoffers.

Programma:
‘Bishaash’ van Labik Kamal (wereldpremière)
‘Mayn rue-plats’ van Morris Rosenfeld
‘Neruda Requiem Aeternam’ van Mikis Theodorakis
‘Song of Human Rights’ van Howard Hanson

Koor onder leiding van Pieter Kole
Muzikale medewerking: Olga Karelova (piano), Martin Grudaj (cello) en Tsjisse de Jong (slagwerk)

Luister muziek van het 4 mei projekt

 

 

HaendelverenigingOp 18 mei 2014  zong de Amsterdamse Händelvereniging

Programma:
J.S. Bach – Jesu, meine Freude BWV 227
Gounod – Tota pulchra es
Alain – Les jardins suspendus
Leenders – Intentions
Duruflé – Requiem

Solisten: Maria de Moel sopraan, Hans Stobbe bariton
Orgel: Kirstin Gramlich
Algehele leiding: Arjan van Dijk

Website: Amsterdamse Händelvereniging

De Amsterdamse Händelvereniging
is een kamergroot oratoriumkoor dat onder leiding van oprichter Arjan van Dijk de vocale muziek van Händel combineert met koorrepertoire uit de late middeleeuwen tot heden, en tijdens concerten met solisten en instrumentalisten samenwerkt.

Meezingen?
Wil je zingen in een oratoriumkoor waar je stem er toe doet?
Meld je dan aan via a.hv@live.nl. Er is nog plaats voor tenoren en bassen.

 

 

passieconcert johannes passion meezingconcert 12 april 2014

Johannes Passion Meezingconcert Amsterdam 2014
30 maart-12 april 2014

Passietijd 2014
Een goede traditie: uitvoering van de Johannes Passion. Dit jaar voor de derde keer als Meezingconcert onder leiding van Madeleine Ingen Housz, op 12 april 2014 in de Dominicuskerk Amsterdam en op Goede vrijdag in de Geertekerk in Utrecht.

Stoomcursussen
Voor ieder die extra wil oefenen – erin komen – samen naar het evenement toeleven zijn er stoomcursussen.

Digiflyer Hohe Messe

Hohe Messe – een spetterend klankfeest door Vivavoce

Op 25 januari 2014 luidde vocaal ensemble Vivavoce het nieuwe jaar in met een frisse uitvoering van Bach’s meesterwerk: Hohe Messe. Vivavoce viert in 2014 haar 20ste verjaardag en nodigt u van harte uit op haar feestje!
In dit ultieme koorwerk spreidt Vivavoce haar veelzijdigheid en enthousiasme ten toon, zoals u van dit vocaal ensemble uit Wageningen mag verwachten. Vivavoce staat bekend om haar transparante geluid, haar helderheid, homogeniteit en flexibele jonge stemmen.

Vivavoce staat onder leiding van de dirigent Ger Vos, die als koordirigent en docent koordirectie landelijk bekendheid geniet. Het koor heeft voor dit Bach-project de medewerking van symfonie-orkest de Philharmonie uit Amsterdam. Samen met solisten Iris de Koomen (sopraan), Maria Fiselier (mezzo), Jeroen de Vaal (tenor) en Frans Fiselier (bas) gaan ze u vóór in een muzikale hoogmis die zijn weerga niet kent.
Zaterdag 16 nov 2013, 20 uur AFSCHEIDSSCRATCH STICHTING EIGEN WIJS Beeld:www.eigenwijs.nu

Vrouwenkoor Fem, Scratchkoor Stichting Eigen Wijs, Projectorkest Twente
Na 22 jaar gaat Stichting Eigen Wijs haar deuren sluiten. Zij zingt daarom Mozarts Requiem met een groot koor, dat bestaat uit de (ex)koorleden van de stichting en hun gasten. Een groots afscheid.
In het voorprogramma staat Vrouwenkoor Fem. Onder leiding van dirigent Pierre Schuitemaker ontwikkelde het koor zich kwalitatief enorm. Bij het laatste concert merkte één van de leden van het begeleidende ensemble op: ‘Ik heb zelden een koor zo zuiver horen zingen.’ Tijdens een korte tournee ontving Vrouwenkoor Fem staande ovaties.

Programma: Mozart – Requiem; Abos – Stabat Mater; Caplet – Messe à trois voix
Solisten: Anne Martha Schuitemaker (sopraan), Guja Sandholt (alt), Jonathan Ploeg (tenor), Philip Barkhudarov (alt)
Dirigent: Pierre Schuitemaker
Donderdag 20 juni 2013, 20.15 uur Vrijdag 21 juni 2013, 20.15 uur

Crea Orkest – Les Troyens: Chasse Royale et Orage uit de opera Les Troyens van Berlioz; Erste Hymne an die Nacht van Diepenbrocks (m.m.v. de jonge sopraan Charlotte Houberg) en Symfonie nr. 5 van Sibelius. Dirigent: Bas Pollard.

Zaterdag 15 juni 2013, 20.30 uur
Het Aad Hoc Koor, een gemengd a-capellakoor met oude en moderne vier- tot achtstemmige muziek.
Deze 24 zangers geven al 19 jaar jaarlijks meerdere concerten in Amsterdamse kerken. Op het programma van dit zomerconcert ‘Contrasten’ staat muziek van o.a. Dante Andreo, Claudio Monteverdi, Henryk Górecki en Eric Whitacre. Ook de Vocal Group Rebounce onder leiding van Joke Tulp zal een deel van het programma verzorgen.

Vrijdag 14 juni 2013, 20 uur
Studentenkoor Amsterdam - Requiem van Mozart
Studentenkoor Amsterdam is jarig. Dit zilveren jubileumjaar sluiten ze af met het magnifieke Requiem van Mozart, begeleid door Lundi Bleu. Naast het Requiem a capella stukken van Tavener, Elgar Byrd en Whitacre.

Zondag 9 juni 2013, 15 uur
Amsterdamse Händelvereniging, VU Kamerorkest, Haydn – Die Schöpfung Dirigent: Arjan van Dijk Solisten: Martha Bosch, sopraan; Gerben Houba, tenor; Matthijs Mesdag, bas; Urszula Danielewicz, fortepiano.

In de Dominicus worden met regelmaat concerten gegeven. Vaste bespeler is bijvoorbeeld het StudentenKoor Amsterdam, SKA, een koor van 90 studenten die wekelijks samen repeteren. Zij zongen van Brahms ‘Warum ist das Licht gegeben?’